Blir fratatt gullkort etter bråk på SAS-fly

Informasjonssjef i SAS, Knut Morten Johansen, bekrefter at statuskunder er blitt nedgradert hos SAS. Foto: Knut-Erik Mikalsen

SAS har ved flere tilfeller fratatt kunder sine gull- og diamantkort på bakgrunn av dårlig oppførsel overfor selskapets ansatte i luften.

Fenomenet med trøblete passasjerer har økt blant flere flyselskaper, og både SAS og Norwegian har blitt tvunget til sikkerhetslandinger flere ganger for å kvitte seg med passasjerer som har virket truende både på andre reisende og besetningen.

Problemet er blitt så akutt at det russiske flyselskapet Aeroflot har besluttet å sette ned foten overfor bråkmakerne. Flere reisende med selskapets gull- og diamantkort har fått sine kort inndratt, kontoen stengt og poengene slettet fordi de har skapt kvalme om bord og på bakken.

SAS: Har hjemmel i EuroBonus-vilkårene

Hos SAS har personer, som har vært innehaver av selskapets høyeste status i lojalitetsprogrammet Euro Bonus, måttet ta den tunge veien ned til basis-status etter liknende oppførsel.

-Ja, det har skjedd og dette har vi hjemmel til i henhold til våre bestemmelser i EuroBonus-programmet. Jeg kan ikke si nøyaktig hvor mange som er blitt nedgradert, men vi tar ikke hensyn til den reisendes diamant- eller gullkortstatus når vi reagerer. Konsekvensene er like for alle, sier informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS til flysmart24.no.

Han ønsker ikke å si noe om de ulike episodene, men sier at passasjerer som skaper bråk nesten uten unntak blir politianmeldt.

EuroBonus-manager i SAS, Geir Lauritzen, sier at selskapet ikke har anledning til å slette en bonuskonto på bakgrunn av uønsket oppførsel, slik tilfellet er hos Aeroflot.

-Vi kan nedgradere folk fra diamant og gull til laveste status, basis. Det må alltid en lengre prosess til der både juridisk- og sikkerhetsavdelingene er inne i bildet. Helst må det også foreligge en dom i rettssystemet vårt før medlemmer kan bli nedgradert. De mister ikke retten til å være medlem, sier Lauritzen.

Det raskt voksende russiske flyselskapet Aeroflot har hittil i år opplevd ni episoder der besetningen har blitt tvunget til å gripe inn overfor bråkete passasjerer som ansatte mener har satt sikkerheten i fare. Ifølge selskapet dreier alle episodene hittil i år seg  om reisende som enten har begått fysiske overgrep på besetningen eller flyselskapets ansatte på bakken.

Reisende på første klasse involvert

Felles for de fleste er at det i så å si alle tilfellene har dreid seg om kunder på høyeste nivå i Aeroflot Bonus, gull- og diamantkunder. Derfor har selskapet besluttet at de som lager bråk  får bonuskontoen sin slettet.

Da ryker også statuskortet og alle «oppsparte midler» på bonuskontoen som skulle brukes til å reise gratis med selskapet senere, blir slettet.

Men Aeroflot stanser ikke der: Disse personene får aldri mer bli medlem av bonusprogrammet igjen.