Blir fratatt gullkort etter bråk på SAS-fly

Informasjonssjef i SAS, Knut Morten Johansen, bekrefter at statuskunder er blitt nedgradert hos SAS. Foto: Knut-Erik Mikalsen

SAS har ved flere tilfeller fratatt kunder sine gull- og diamantkort på bakgrunn av dårlig oppførsel overfor selskapets ansatte i luften.

Fenomenet med trøblete passasjerer har økt blant flere flyselskaper, og både SAS og Norwegian har blitt tvunget til sikkerhetslandinger flere ganger for å kvitte seg med passasjerer som har virket truende både på andre reisende og besetningen.

Problemet er blitt så akutt at det russiske flyselskapet Aeroflot har besluttet å sette ned foten overfor bråkmakerne. Flere reisende med selskapets gull- og diamantkort har fått sine kort inndratt, kontoen stengt og poengene slettet fordi de har skapt kvalme om bord og på bakken.

SAS: Har hjemmel i EuroBonus-vilkårene

Hos SAS har personer, som har vært innehaver av selskapets høyeste status i lojalitetsprogrammet Euro Bonus, måttet ta den tunge veien ned til basis-status etter liknende oppførsel.

-Ja, det har skjedd og dette har vi hjemmel til i henhold til våre bestemmelser i EuroBonus-programmet. Jeg kan ikke si nøyaktig hvor mange som er blitt nedgradert, men vi tar ikke hensyn til den reisendes diamant- eller gullkortstatus når vi reagerer. Konsekvensene er like for alle, sier informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS til flysmart24.no.

Han ønsker ikke å si noe om de ulike episodene, men sier at passasjerer som skaper bråk nesten uten unntak blir politianmeldt.

Følg flysmart24.no på Facebook, så får du reisenyhetene først.

EuroBonus-manager i SAS, Geir Lauritzen, sier at selskapet ikke har anledning til å slette en bonuskonto på bakgrunn av uønsket oppførsel, slik tilfellet er hos Aeroflot.

-Vi kan nedgradere folk fra diamant og gull til laveste status, basis. Det må alltid en lengre prosess til der både juridisk- og sikkerhetsavdelingene er inne i bildet. Helst må det også foreligge en dom i rettssystemet vårt før medlemmer kan bli nedgradert. De mister ikke retten til å være medlem, sier Lauritzen.

Det raskt voksende russiske flyselskapet Aeroflot har hittil i år opplevd ni episoder der besetningen har blitt tvunget til å gripe inn overfor bråkete passasjerer som ansatte mener har satt sikkerheten i fare. Ifølge selskapet dreier alle episodene hittil i år seg  om reisende som enten har begått fysiske overgrep på besetningen eller flyselskapets ansatte på bakken.

 

Reisende på første klasse involvert

Felles for de fleste er at det i så å si alle tilfellene har dreid seg om kunder på høyeste nivå i Aeroflot Bonus, gull- og diamantkunder. Derfor har selskapet besluttet at de som lager bråk  får bonuskontoen sin slettet.

Da ryker også statuskortet og alle «oppsparte midler» på bonuskontoen som skulle brukes til å reise gratis med selskapet senere, blir slettet.

Men Aeroflot stanser ikke der: Disse personene får aldri mer bli medlem av bonusprogrammet igjen.

Har varslet tøffere tak

Aeroflot varslet for et par år siden at de ville gå hardere til verks mot bråkmakere.

-Vi arbeider for å ivareta maksimal sikkerhet og komfort for passasjerer på deres flyreiser, sier selskapets juridiske direktør, Vladimir Alexandrov.

Han sier at passasjerer som lager kvalme om bord ikke bare er en fare for den generelle sikkerheten, men også skaper angst og ubehag for mange medreisende.

-Vi vil derfor fortsette å ta juridiske skritt og rettsforfølge passasjerer som lager bråk om bord i våre fly, forsikrer Alexandrov.