Syden-tur var feilpriset, takket nei til 65.000 kr i rabatt

Hotellet på Gran Canaria ligger i Playa del Inglés og tilhører den kjente kjeden Lopesan. Foto: Lopesan

Gruppen gjorde et kupp da de sikret seg ferietur i 14 dager på et all inclusive-hotell på Gran Canaria for 11 personer. Prisen på 29.000 for alle var imidlertid en grov feil. Da de fikk tilbud om 65.000 kroner i rabatt hvis de likevel ville ha reisen, valgte de å takke nei.

Historien om gruppen fra Ålesund hører til blant de ytterst sjeldne, og hadde sitt  utgangspunkt i en grov feilprising hos reisearrangøren Apollo da reiser for kommende vintersesong ble lagt ut.

Gruppen slo til da de oppdaget usedvanlig billige turer til Playa del Inglés på Gran Canaria. Reisen skulle skje i februar neste år, høysesong på øya.

Hotell Abora Catarina (4 stjerner) er et av de bedre på stedet, og inkludert alle måltider i to uker og fly tur/retur Ålesund ble prisen oppgitt til bare 28.948 kroner for sju voksne og fire barn. Knapt mer enn hva en uspesifisert reise i lavsesongen ville ha kostet.

Det som gjorde prisen ekstra god var at en av ukene var i skolens vinterferie, en av periodene i året hvor prisene på Syden-turer er på sitt absolutt høyeste.

Det var bare én hake ved det hele. Prisen var feil. Gruppen på 11 skulle ha betalt 136.130 kroner for turen. Apollo oppdaget raskt feilen, og informerte gruppen om feilprisingen og at de ikke kunne få turen så billig.

Som et plaster på såret tilbød imidlertid Apollo turen til så å si halv pris. De fikk tilbud om 65.000 kroner i rabatt siden de ble forledet av en pris Apollo selv hadde oppgitt feil. Denne avtalen ville være et usedvanlig generøst tilbud for reisen i det som er toppsesongen på den populære ferieøya. Det gjorde ikke inntrykk:

– Gruppen valgte å ikke benytte seg av tilbudet vi ga dem, sier i formasjonssjefen i Apollo, Beatriz Rivera, til flysmart24.no.

Ålesund-gruppen ville nemlig ikke gi seg på den opprinnelige prisen, og klaget saken inn for Pakkereisenemnda som avgjør konflikter mellom publikum og reisearrangørene.

Kundene sto på at de hadde fått tilsendt en bekreftelse på bestillingen fra Apollo, og mente da at de hadde en kontrakt med selskapet som forpliktet det til å selge dem turen til 29.000 kroner.

Nemnda kom til den samme konklusjonen som Apollo:

Prisen var så lav at gruppen burde ha skjønt at den ikke var riktig. Apollo har dessuten tatt forbehold i sine betingelser om teknisk feil, og selskapet rettet denne feilen innen det første døgnet etter at det ble oppdaget.

Pakkereisenemnda bemerker også at «Apollo har gitt klagerne et godt tilbud med store avslag hvis de ønsker å gjennomføre reisen.»

Informasjonssjefen i Apollo sier at feilprising er noe som skjer ytterst sjeldent:

– De få gangene feilprising skjer vurderer vi alltid hvert enkelt tilfelle hovedsakelig ut ifra hvor stor feilprisingen er og hvor lang tid det er til avreise, sier Rivera.

Om Apollos vurdering av saken til gruppen fra Ålesund, sier hun:

– I dette tilfellet var det over ett år til avgang, reisen skulle finne sted i vinterferien. Prisforskjellen var såpass kraftig at vi derfor informerte alle gjestene og valgte å kansellere bestillingene, sier Rivera.