Tar betalt for tidlig boarding, alle må stå i køen likevel

Skal du slippe først om bord hos Norwegian må du punge ut med en femtilapp. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Norwegian-passasjerer som har betalt ekstra for å få først om bord i flyet har i flere tilfeller opplevd at de blir henvist til den vanlige køen. De ansatte har rett og slett droppet å praktisere tilbudet. Nå vil selskapet undersøke saken.

Ordningen er ny og ble innført i vår. Den heter «prioritert ombordstigning» og går i korthet ut på at Norwegian nå tar betaling for de passasjerene som vil slippe først om bord.

Ved å betale 50 kroner åpner selskapet for at kunden skal slippe å stå i kø ved innsjekking, og komme seg om bord uten stress og mas.

Dessuten vil det at man kommer tidlig om bord gjøre at det skal bli lettere å finne plass for håndbagasjen i hattehyllene.

Nå opplever kunder at de slett ikke får det de betaler for.

De ansatte har ved flere anledninger rett og slett droppet å praktisere ordningen. Selv om folk har betalt for «priority boarding» for å komme først i køen, blir henvist til den ordinære passasjerkøen.

Norwegian-kunde William Norwich opplevde to ganger sist søndag at Norwegian satte til side ordningen.

Han skulle reise fra Trondheim, via Oslo til Las Palmas på Gran Canaria.

Men verken i Trondheim eller Oslo ble ordningen praktisert.

-Både min kone og jeg hadde kjøpt prioritert ombordstigning for turen fra Trondheim til Oslo. Jeg reiste videre til Las Palmas. Ikke ved noen av de to anledningene ble dette produktet  levert. Jeg føler meg lurt, skriver Norwich til flysmart24.no.

Han sier at han ikke ønsket å fremstå som en som klager overfor flyplasspersonalet, derfor lot han være å gjøre de ansatte der oppmerksom på at han hadde betalt for et produkt han ikke fikk.

Episodene i Trondheim og Oslo var ikke enestående denne dagen:

– Min kone reiste videre til Evenes med Norwegian samme dag, og heller ikke der ble ordningen praktisert, sier William Norwich.

Etter at denne artikkelen ble publisert torsdag morgen har enda flere meldt at de har opplevd det samme som Norwich og hans kone.

Hos Norwegian reagerer de slik på historien til William Norwich:

– Når kunder kjøper «priority boarding» skal de selvfølgelig få komme om bord først. Dersom det ikke har skjedd i disse tilfellene er det ikke bra nok, og grunnen til det skal vi undersøke nærmere, skriver kommunikasjonsrådgiver Tonje Næss i Norwegian.

Hun poengterer at priority boarding er tilgjengelig på utvalgte flyplasser og skal da være tilgjengelig på alle avganger fra de flyplassene.

Hun lover at kundene, som opplever at tjenesten ikke eksisterer, blir gitt en refusjon:

– Vi vil oppfordre disse passasjerene til å ta kontakt med kundesenteret for å få refundert pengene, skriver Næss.