SAS sliter fortsatt med for få fly for å kunne dekke rutenettet. Derfor har selskapet siden i sommer vært avhengig av å leie inn fly og mannskap. Siste innleie er et 30 år gammelt tysk fly.
Fra før av er det kjent at SAS i sommer måtte leie inn et 27 år gammelt fly fra et dansk flyselskap, DAT, for å fly på deler av rutenettet.
Nå har SAS leid inn et enda eldre fly når selskapet nå støtter seg til et tysk charterselskap, WDL Aviation, som har operert på rutenettet til SAS siden den 3. september.
Flyet det dreier seg om er en 30 år gammel utgave av British Aerospace 146-200, melder flynettstedet Smiliner. Dette er en flytype som er helt ukjent i dagens SAS-flåte.
Flyet brukes på en rekke regionale ruter, og har siden det kom inn i SAS-trafikk fra september av bl.a. fløyet mellom København og Stavanger flere ganger.
Årsaken til at SAS er tvunget til å leie inn ekstra flykapasitet er at det irske selskapet City Jet, som normalt flyr på regionale ruter for selskapet, ikke har nok fly og mannskap til å kunne oppfylle sine ruteforpliktelser.
Før flyet kom til SAS fløy det i oppdrag for Air France og dets datterselskap HOP. Flyet opererer ellers i rutenettet for det britiske lavprisselskapet EasyJet.
– Dette er en begrenset leie og gjelder kun for september, sier informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS til flysmart24.no.
WDL Aviation har sitt hovedkvarter i Köln, og begynte å operere BA-flyene i 1998. Flytypen har i Norge ellers vært å se i flåten til SAS-partneren Brussels Airlines, som nå har sluttet å bruke det fire motors jetflyet.
Flyet ble først tatt i bruk i juli 1988, og har bl.a. vært i trafikk for svenske Braathens Malmö Aviation.
DAT har i sommer stilt opp med en 27 år gammel MD 80-maskin, en flytype som SAS selv tok ut av drift for fem år siden.