Flysjef advarer: – Luksusreise kan være vanedannende

Emirates Norge-sjef, Terje Grue, i en av de seks første klasse suitene som selskapet kan by på fra Oslo på utvalgte avganger. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Flyselskapet Emirates byr på ultra-luksus på noen av sine avganger fra Gardermoen. Det er snakk om en første klasse-service som koster flesk, men som mange privatreisende likevel koster på seg.

Det å kjøpe flyselskapenes aller dyreste og beste produkt blir en reiseopplevelse en gang i livet for de  med vanlige lommebøker. Noen blir imidlertid hektet. Spesielt de som fått smaken på det Dubai-baserte selskapets mest eksklusiv service:

Som det er om bord på selskapets flaggskip, Boeing 777-300ER med tilleggsnavnet «The Game Changer». Et av dem gjestet Oslo mandag. Da var det 5 år siden Dubai-selskapet startet trafikk til Oslo Lufthavn.

Da fant selskapet grunn til å stille med det beste og mest eksklusive tilbudet man har :

Det dreier seg om et fåtall fly som har noen helt spesielle suiter på første klasse. De har vegger fra gulv til tak. Det er snakk om 12 kvadratmeter store avlukker. Det gjør at flypassasjeren kan være fullstendig privat under flyturen.

Det er en standard som man skulle tro først og fremst appellerte til forretningsreisende. Slik er det ikke.

De færreste businessreisende får lov av sin arbeidsgiver å fly så dyrt.

Derimot er det mange privatreisende som åpner lommeboken og koster på seg den ekstra bekvemmeligheten.

Alle Emirates-fly til Oslo har første klasse, men det er bare på få og sporadiske avganger selskapet kan tilby de eksklusive suitene i tillegg.

Da blir man hentet i limousin hjemme, og sjekket inn til en flyreise med en eksklusiv servering med sjampagne, kaviar, et stor og velkomponert meny med bl.a. fem ulike hovedretter.

– Her blir man skikkelig skjemt bort gjennom hele flyturen, sier Grue.

Artikkelen fortsetter under bildet

Når man lukker dørene kan man nye en helt privat flyreise. Vil man vil bestille romservice hos kabinpersonalet, kan det skje via en egen direkte videolinje. Foto: Knut-Erik Mikalsen

– Da vi introduserte første klasse på rutene til Oslo var det typisk mange bryllupsreise-gjester som valgte de dyreste billettene. I dag ser vi at det er vanlige par, noen familier, som skal ut på en lang og dyr reise som kjøper disse. Da koster noen på seg den ekstra opplevelsen det er å reise første klasse, sier Emirates’ sjef i Norge, Terje Grue, til flysmart24.no.

Han har merket seg at noen av de som først tar steget og kjøper seg opp til luksusklassen, også kommer tilbake – i samme klasse:

– Ja, vi ser at når man har reist en gang på første, skal det litt til å flytte bak til business klasse, selv om det også er en super opplevelse. Det kan nok først bli vanedannende når man først har fått smaken på første klasse, sier Grue.

Kanskje var det noen av de som okkuperte tre av de i alt seks første klasse-suitene på den spesielle avgangen fra Oslo denne dagen.

En tur på første klasse fra Oslo til Australia koster fort rundt 50 000 kroner tur/retur. Utnytter man tilbudsperioder og to reiser sammen, kan man banke ned den prisen med rundt 10 000 kroner.

– For de som likevel skal bruke mye penger på en lang ferie i for eksempel Australia, New Zealand, Maldivene, Bali eller andre eksotiske steder kan billetter i første for en virkelig eksklusiv flyopplevelse kanskje være ok, sier Grue.

Førsteklassekabinen er innredet med tre suiter i bredden. Da skulle man tro at de midterste gikk glipp av vindu og utsikt. Det har selskapet løst med å montere inn virtuelle vinduer, og der direkte kameraoverføring fra utsiden av flyet gir den samme utsikt som de som har fått «vindusplass.»

Men, de fleste av de over 800 000 reisende som Emirates har hatt i Norge siden starten for fem år siden, reiser i den andre enden av flyet – i økonomiklassen.

-Vi legger mye arbeid i produktet for alle reisende. I fem år har Emirates bidratt til at norske reisende kan fly til fjerne himmelstrøk, til spennende metropoler og pulserende storbyer, sier Grue.

Business-klassen på Emirates er det mange nordmenn som velger. Foto: Knut-Erik Mikalsen