SAS flytter nok en langrute – bygger seg opp i København

SAS flytter sin Los Angeles-rute til København. Foto: Knut-Erik Mikalsen

SAS har besluttet å flytte sin interkontinentale rute til Los Angeles fra Stockholm til København. Det er den andre langruten som flyttes til Kastrup på kort tid.

Dette styrker Københavns posisjon som SAS’ nav for internasjonal satsing, og er en desto dårligere nyhet for flyplassene i Stockholm og Oslo.

SAS har i flere år fløyet ruten mellom Arlanda og Los Angles seks dager i uken.

Godt billettsalg og solid fraktmengde – ikke minst takket være mye fersk norsk laks – har gjort ruten til et populært USA-alternativ.

Nå flyttes også denne ruten til København. Det skjer i januar og etter at SAS flyttet en annen rute samme vei.

Da gjaldt det Hongkong, som siden 2015 hadde gått fra Arlanda i en storsatsing fra selskapet. Tre år senere var det slutt for ruten med utgangspunkt  Sverige.

Når Los Angles-avgangene flyttes samme vei etter sier SAS igjen at dette gir en bedre økonomi i ruten og at det åpner for økt frekvens. Ruten til Los Angeles ble åpnet fra Stockholm i 2016, og lukkes også etter tre år.

Det har flere ganger vært spekulert i om SAS ville flytte ruten på grunn av innføringen av den nye svenske flyskatten. Dette har SAS imidlertid hele tiden avvist. Frem til i dag.

Fra København vil ruten gå hver dag, ikke bare seks dager i uken som i dag fra Stockholm.

– Med attraktive avgangstider og effektive forbindelser vil også reisende fra USA lett kunne reise til flere byer langs norskekysten, sier finansdirektør i SAS, Torbjørn Wist, i en pressemelding om flyttingen tirsdag.

Også Wist sier at ruten vil få bedre vekstvilkår fra København. Selskapet skriver at flyttingen er basert på bedre forutsetninger og trafikkgrunnlag, som gjøre det mulig med daglige avganger.

– Los Angeles er en av de mest etterspurte interkontinentale rutene til og fra Skandinavia. Det er en viktig rute som nå får en daglig forbindelse med avgangstider som gjør reisen både mer effektiv og behagelig, sier Wist i meldingen.

Luftfartsanalytiker Hans Jørgen Elnæs i Winair sier til flysmart24.no at det er etterspørselen og forbedret tidtabell som ligger bak at ruten flyttes.

– I København kan SAS i større grad mate passasjerer inn til sine Kastrup-avganger fra og til viktige markeder Nord-Europa, spesielt Tyskland. Gode forbindelser til Norge er også en del av strategien. Jeg tror ikke at det kan forventes noen større økning i helårs langruter til Oslo. Kanskje kommer SAS med en rute over Sibir-korridoren til Kina når de nye Airbus A350 fases inn, sier Elnæs.

Fra Oslo flyr SAS direkte til New York hver dag, og en vinterrute to ganger i uken til Miami fra slutten av september.

 

Lik flysmart24.no på Facebook