Tapte 8 000 kroner på valg av fly på feriereisen

Det er ikke likegyldig hvilket flyselskap du reiser på Syden-ferie med, hvis du trenger å avbestille. Dette bildet er fra Kreta. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Syden-passasjeren hadde kjøpt en pakketur hos TUI og betalt 10 000 kroner. Da han en tid senere ville avbestille, fikk han sjokk. Han ville bare få tilbake 2 000 kroner av reisens kostnad.

Kunden tapte tusener fordi han ikke var klar over at han hadde valgt en reise som gikk med et rutefly. Valg av flyselskap kan nemlig avgjøre om du har en avbestillingsfrist på bare noen få timer, eller kan kansellere reisen inntil flere måneder etter kjøpet.

Vedkommende trodde han hadde kjøpt en ordinær pakkereise hos charterselskapet med charterfly. Det viste det seg at han ikke hadde. Han tapte 8 000 kroner på det, fortalte han på reiseselskapets Facebook-side. Mannen ville ha fått tilbake 10 000 kroner, minus et avbestillingsgebyr.

Forbrukerrådet ber nå reisende være nøye med å sjekke om flyreisen til feriemålet går med reiseselskapenes egne charterfly eller med vanlig rutefly. Det er her bestillingsbommen kan skje. I dag skjer en stadig økende delen av pakkereiser med nettopp rutefly.

Skal feriereisen skje med fly fra bl.a. TUI Fly, Thomas Cook Airlines eller Novair, er det romslige regler for avbestilling som gjelder. Da kan reisen avbestilles inntil 42 dager før avreise.

Går reisen derimot med ruteflyene til Norwegian, SAS eller et annet ruteselskap, er det avbestillingsreglene for det aktuelle flyselskapet som gjelder. Da har du bare ned til 4 timer på deg.

Reglene er de samme for alle pakkreiseselskapene, om man reiser med TUI (eks Star Tour), Apollo eller Ving.

– Der reiseselskapet ikke får tilbake utlegg av underleverandører – som for eksempel et flyselskap – kan arrangøren lage betingelser som ikke følger de vanlige refusjonsreglene i pakkereiseloven, sier leder for forbrukerdialog i Forbrukerrådet, Pia C. Høst, til flysmart24.no.

Dermed vil flydelen av reisen, som ofte kan utgjøre den største andelen av prisen, være tapt. Det eneste man har krav på er å få skatter og avgifter tilbake, uansett selskap.

Hos TUI sier informasjonssjef Nora Aspengren at den største andelen av gjestene reiser med charterfly.

– De mer fleksible flyløsninger blir imidlertid stadig mer populære. Vi informerer om vilkårene på nettsiden vår og også i selve bestillingsprosessen. Dersom vi får tilbakemelding fra flere om at dette ikke er tilstrekkelig så skal vi selvfølgelig se på det, sier Aspengren til flysmart24.no.

Hos TUI forklarer man det med at når kunden har kjøpt og betalt billetten for en reise med rutefly vil ruteflyselskapet kreve TUI for pengene når bestillingen er gjort. Det er det samme som skjer når man privat bestiller en flybillett.

Høst i Forbrukerrådet sier at reglene er slik at hvis flyselskapet krever arrangøren for billettprisen, vil kunden måtte betale for dette.

– Du skal bli godt opplyst om dette før du bestille. Det skal være enkelt å forstå begrunnelsen, hvis ikke kan arrangøren miste retten på disse pengene, sier hun og gir følgende sterke anbefaling:

– Når du bestiller en slik pakkereise er det lurt å sjekke om du har en reiseforsikring. Har du behov for å skaffe deg en avbestillingsforsikring er du for eksempel sikret ved sykdom. Det er selvfølgelig kjedelig å måtte betale for en tur du ikke reiser på. Det er imidelertid vanlig ved kjøp av for eksempel flyreiser at det er egne vilkår for avbestilling. Nettopp derfor er det stilt krav om at det må være tydelig for kundene hva slags avtale de har gått inn på, sier Høst.

Lik flysmart24.no på Facebook