Fant 28 feil med hotellet – krevde gratis Syden-ferie

Idyllisk hotell, men det norske paret fant en rekke feil ved det. Foto: King Saron

Nordmennene på ferietur til et hotell i utkanten av Athen var ikke mye fornøyd med oppholdet. Etter turen fant de hele 28 kritikkverdige forhold. De håpet på gratis ferie og krevde pengene tilbake etter det de mente var et totalt mislykket all inclusive-hotellopphold.

Transportklagenemnda for pakkereiser har behandlet tiraden av ankepunkter fra de to reisende.

Selskapet de hadde kjøpt reisen hos, Solia, hadde på forhånd gått med på å gi de to mer enn halve prisen i avslag på grunn av visse mangler ved hotellet.

Dette var de to slett ikke fornøyd med, og krevde 100 prosent refusjon. Det har klagenemnda nå avvist. Den uttrykker nærmest oppgitthet over alle feilene som de reisende har ramset opp for å underbygge sitt krav.

Turen gikk til 4-stjerners Hotel King Saron i Loutraki utenfor Athen i fjor sommer. Det var ikke mye som falt i smak.

Gjestene klager over at de fikk feil rom, dårlig mat, manglende havutsikt, dårlig rengjøring, mye støy og at hotellet viste seg å ligge 1 mil utenfor Loutraki. Hovedveien til byen var tungt trafikkert. De anså det som livsfarlig å ferdes på eller i nærheten av denne veien.

Men det var ikke alt:

Hotellet lå nært et stort oljeraffineri, med gigantiske oljetanker og skip som nærmeste nabo. Det lå til enhver tid 6 – 8 skip i nær beliggenhet og dette medførte støy og forurensing ved ugunstig vindretning flere dager.

Som om det ikke var nok, ramset de to opp en hel serie andre forhold som de mener kvalifiserte for å få alle pengene tilbake:

Alt fra manglende holdere for toalettpapir og håndklær, tett sluk, manglende hylle til dusjartikler, hard seng, søppelbøtte kun på badet, manglende lys på nattbord og på balkongen, manglende ikke forstyrr-skilt og at det ikke var egen stol til skrivebordet. Det var vanskelig å komme seg ut på balkongen, mente de også, i tillegg til at det heller ikke var lys der ute.

For å nevne noe.

Listen har ikke gjort inntrykk på pakkereisenemnda, som mener at det får holde når Solia har tilbakebetalt 6 100 kr av en totalpris på 11 060 kroner.

Nemnda mener at reiseselskapet ryddet opp for de to nordmennene, bl.a. ved å gi dem nytt rom. Om standarden på hotellet sammenholdt med pris, skriver nemnda:

«Hvorvidt hotellet ikke burde hatt så høy klassifisering som det fremgår av nettsidene er det vanskelig å ha noen formening om. Reisen var imidlertid rimelig priset, tatt i betraktning at turen foregikk med rutefly og at mat og drikkevarer var inkludert. Fordelt på syv dager er det betalt kr. 790 per person pr. døgn for flyreise, hotellopphold, mat og drikkevarer.  Da kan det etter nemndas syn neppe forventes topp forhold etter nordeuropeisk standard,» skriver den.

Når det gjelder klagen over dårlig mat på all inclusive-hotellet skriver nemnda:

«Hva all inclusive inneholder varierer fra hotell til hotell.  Det må antagelig regnes med at det ikke et omfattende utvalg i og med at rettene skal passe for gjester fra forskjellige land og med forskjellige religiøse krav til matens innhold,» mener nemnda som mener de skal være mer enn fornøyd med den kompensasjonen Solia har gitt dem:

– Nemnda finner etter en samlet vurdering at det som er tilbudt av arrangøren … er et passende prisavslag. Antagelig utgjør avslaget mer enn det som er betalt for hotelldelen av reisen, skriver nemnda.