SAS fjerner alt av plast og satser på vegetarkost

Alexander Lund i SAS skal servere mer vegetar-mat til passasjerene de nærmeste månedene. Foto: Knut-Erik Mikalsen

SAS skal kvitte seg med all plast i matserveringen på flyene innen nyttår. Det betyr blant annet at den kjente, men noe omstridte mat-kuben, blir endret. I tillegg fylles matboksen med mer vegetarmat.

– All plast skal ut, sier Alexander Lund i SAS. Han har tittelen Product Manager Food & Beverage. Det betyr at han bestemmer mye når det gjelder hva folk skal få spise of drikke på flyene.

Dette er det foreløpig siste tiltaket som SAS selv begrunner med miljøhensyn. Tidligere i uken har selskapet besluttet å stanse salget av taxfree-varer på flyene, for å hindre å måtte fly rundt med flyene fulle av brennevin og vin. Økt vekt gir økt drivstoff-forbruk.

Når selskapet nå har nå bestemt seg for at det vil kaste seg på den store, globale bølgen mot plast, vil det gi utslag også for passasjerene.

All plast som brukes i forbindelse med matserveringen på SAS og som kan erstattes med nedbrytbart materiale, skal byttes ut.

– Det gjelder bl.a. den kjente kuben, som maten til de reisende, som også skal endres. Den har i dag en innmat – vegger – av plast. Det skal vekk og erstattes med kartong eller annet gjenvinnbart materiale. Alt plastbestikk skal også lages for at de også skal kunne gjenvinnes, forteller Lund til flysmart24.no.

Også innholdet blir nytt. I sommersesongen frem til slutten av september, blir det endringer for de som reiser i Plus-klassen, eller som velger å forhåndsbestille maten før flyturen. SAS har valgt å være miljøriktig og de to nye retter som nå blir lansert er begge basert på økologiske råvarer:

– Vi ser en økende interesse for vekstbaserte råvarer blant de reisende, og har derfor valgt å innføre to vegetar-retter i vår meny som heter New Nordic by SAS. Den ene består bl.a. av grillet blomkål, mens den andre er en rett der sopp dominerer. De er vegetariske, forteller Lund.

De nye rettene vil bli introdusert fra torsdag av på SAS’ Europa-ruter som varer mer enn 80 minutter. De serveres som en del av billettprisen hos de som reiser i SAS Plus, mens de som reiser i økonomi-delen av kabinen kan kjøpe den samme maten.

Endringene kommer som en følge av at SAS skifter meny fire ganger i året. Dette for å gi de som reiser mye, en variasjon i serveringen. I tillegg inngår alle retter i en serie som stadig skiftes og der man også får kylling, fisk, pasta og andre varianter.

– I SAS merker vi en klar tendens der passasjerene i stadig større grad velger å forhåndsbestille sin mat. Dette er vi svært godt fornøyd med. Det betyr at vi ikke trenger å frakte så mye mat med på hvert fly, og dessuten at vi slipper å kaste så mye mat som vi ikke får solgt. Med økende andel av forhåndsbestillinger vet vi i større grad enn før hva vi trenger å ta med av mat på flyene, sier Lund.

Det er store mengder mat som produseres for å dekke behovet til sultne passasjerer. Bare varianten som serveres i de såkalte kubene, lages det 25 000 av hver uke.