Går i strupen på Norwegian – åpner femte nye Oslo-rute

Ungarske WizzAir åpner sin femte nye rute på Oslo Lufthavn på kort tid. Foto: WizzAir

Det ungarske lavprisselskapet WizzAir viser ingen respekt for sin lavpriskonkurrent Norwegian: Nå åpner selskapet sin femte nye rute fra Oslo Lufthavn, og går rett i strupen på sin norske konkurrent.

Fra før av har ungarerne, som er et av de mest vekstivrige flyselskapene i Europa for tiden, på kort tid valgt å åpne fire nye ruter fra Gardermoen:

Den første til Budapest, som allerede har vært i gang en stund. Dessuten til Gdansk og Krakow i Polen. I tillegg den helt nye ruten fra Gardermoen til Luton-flyplassen utenfor London.

Nå har selskapet varslet nok en opptrapping . Fra desember åpner er rute til Østerrikes hovedstad Wien. Den skal selskapet fly fire ganger i uken.

Felles for alle fem rutene er de går i direkte konkurranse med Norwegian. I London bruker de ulike flyplasser. Norwegian bruker Gatwick.

Fire ukentlige avganger til Wien er det samme antall som Norwegian, som i mange år har operert på den samme strekningen.

Her flyr også landets eget flyselskap, Austrian Airlines: Det har to daglige rundturer mellom de to hovedstedene.

WizzAir etablerte seg i fjor med egen base på flyplassen i Wien. Den har profilert seg som en flyplass for lavprisfly. Selskapet får nå seks fly fast stasjonert der

Enda et nytt fly gjør det mulig å øke tilbudet. Da har man bl.a. valgt enda en ny rute til Oslo. Med fem andre nye ruter som ble annonsert samtidig med Oslo, er WizzAir nå oppe i 38 ruter fra denne flyplassen.

Konsernsjefen i selskapet, József Váradi, sier han har stor tro på den nye basen.

WizzAir var et nytt bekjentskap på Gardermoen da ruten til Budapest åpnet. På andre av landets flyplasser har selskapet lenge vært en kjent aktør.

Wizz Air har sin viktigste flyplass i Norge på Sandefjord Lufthavn Torp, men har også ruter til  Stavanger, Bergen, Trondheim, Bodø, Tromsø, Ålesund, Kristiansand og Haugesund.

WizzAir er en av de tre tøffeste lavpriskonkurrentene Norwegian har i Europa. I motsetning til Kjos & Co leverer det store overskudd.

De har lavere kostnader enn det norske selskapet, og har en konkurranse-strategi som går på fortsatt rask vekst.

Norwegian er i dag Europas tredje største lavprisselskap, etter Ryanair og EasyJet. WizzAir er nummer fire, etter Norwegian. Men selskapet vokser meget raskt, og har flere måneder vært større enn nordmennene. Snart passerer de Norwegian permanent, og skyver Kjos ned fra pallen.

I tillegg til Oslo-økningen på Wien, starter også lavprisselskapet Lauda rute fra Sandefjord Lufthavn Torp til Wien når vinterprogrammet starter den 28. oktober.

Lik flysmart24.no på Facebook