Halvparten av Oslo Lufthavn er nå krise-stengt

Stadig større deler av Oslo Lufthavn blir nå stengt av. Trafikken har stupt. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Oslo Lufthavn stenger stadig større deler av terminal-arealet. Fra fredag klokken 12 har flyplassen stengt det nyeste og kostbare tilbygget – pir nord.

Pir nord ble åpnet med pomp og prakt for under tre år siden, og gjorde arealet på flyplassen dobbelt å stort. Nå er bygget til 14 milliarder kroner avstengt som en følge av korona-krisen. I tillegg til er andre deler av flyplassen også lukket. Det betyr at halvparten av flyplassens publikumsareal nå stengt.

Nesten ikke reisende

Normalt har flyplassen opptil 80 000 reisende hver eneste dag. Denne uken har trafikk-strømmen så vidt passert 5 000 reisende per dag.

SAS og Norwegian utgjør tyngdepunktet i virksomheten, men disse har nå redusert sin trafikk med 85 – 90 prosent, og parkert de fleste flyene.

De andre flyselskapene har enten kuttet alle ruter til Gardermoen, er dratt ned trafikken til et absolutt minimum.

Derfor kommer beslutningen om å stenge pir nord ikke overraskende. Det er snakk om et område på 117 000 kvadratmeter.

Flyoppstillingsplasser i bruk

– Vi ser et klart behov for å tilpasse den totale driften til trafikknedgangen. Med drøyt 5 000 reisende torsdag har vi besluttet å nedskalere tilgjengelig infrastruktur. Derfor stengte vi pir nord fra klokken 12.00 fredag for både innlands- og utlandstrafikk, sier terminaldirektør Ragnhild Vasset Hjerpsted til OSLs intranett.

Alle flyoppstillingsplasser rundt pir nord vil fortsatt være i drift.​ Dette vil, i motsetning til i en normalsituasjon, stort sett være fly som er parkert fordi de er tatt ut av drift.

Kun gamle utenriks i drift

All utlandstrafikk samles nå i pir øst, som i praksis er den opprinnelige utenlandsterminalen på Gardermoen.

– Nedstengingen av pir nord er et ytterligere ledd i arbeidet med å komprimere driften, for å sikre fortsatt sikker og stabil drift, og for å redusere produksjonskostnadene for alle parter. Endringen støttes av politiet og fly- og handlingselskapene, sier Hjerpsted.

Mer er stengt

At por nord er stengt vil også bety at butikker og restauranter over de to etasjene også blir stengt.

Sist mandag ble hele innsjekkingsområdet i øst stengt. Det utgjør i praksis hele innsjekkingsområdet på Oslo Lufhvan, før utvidelsen som gjorde at SAS og Norwegian fikk hvert sitt område. Det er SAS-delen som nå er stengt,. Det er også sikkerhetskontrollen på denne siden av flyplassen.

Onsdag klokken 06 stengte man også den østre rullebanen, slik at flyplassen i dag drives kun med én rullebane.