Har hentet hjem feriegjester i tidenes største luftbro

Ving har hentet hjem 23 500 gjester fra over 50 land i den største hjemtransport-operasjonen i selskapets historie. Her Vings fly på flyplassen i Las Palmas. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Pakkereise-arrangøren Ving har nå gjennomført den største hjem-transporten noen gang i selskapets historie. Korona-krisen har tvunget frem en omfattende operasjon der 23 500 gjester er blitt hentet fra ikke mindre enn 55 ulike land.

Mange av de aktuelle gjestene ble hentet hjem fra Kanariøyene. Der er de lokale myndighetene nå i ferd med å tømme hotellene for utenlandske gjester. Europas desidert mest populære feriemål vinterstid går fra 8 millioner gjester i februar, og ned til null i april.

Først Thomas Cook, så korona

Ving er en av de store operatørene på øyene, spesielt Gran Canaria. Selskapet har videreført sin nordiske pakkereiseaktivitet etter at den forrige eieren, den britiske reisegiganten Thomas Cook gikk overende i slutten av september i fjor.

Noen måneder senere slår korona-krisen inn over Ving og alle andre reisearrangører med full tyngde, og river bunnen ut av markedet i løpet av få dager.

– Som Norges største reisearrangør med over 60 års erfaring, har vi meget god beredskap for å håndtere diverse krisesituasjoner, sier den norske sjefen for Ving i Norge og Finland, Christian Fr. Grønli.

Mange utfordringer

I en pressemelding torsdag legger han ikke skjul på den utfordringen en så omfattende transport byr på, og det under helt spesielle omstendigheter der nye flybegrensninger dukker opp nesten hver eneste dag:

– Denne prosessen med hjemtransport for så mange gjester samtidig har vært helt unik. Den har betydd utfordringer i et omfang vi aldri har vært med på før. Eksempelvis med innreiseregler, strenger restriksjoner for bevegelser ute, karantener, nye visumkrav og mye mer, forteller administrerende Grønli.

Onsdag landet de siste Ving-turistene som befant seg utenlands på Arlanda.

Nordmenn hjem mandag

– De siste norske gjestene kom hjem mandag. Dette avsluttet den mest omfattende hjemtransporten i Vings historie, hvor rundt 23 500 nordiske gjester har blitt hentet hjem fra 55 ulike land i løpet av en drøy uke, sier Grønli.

For 12 dager siden UD gikk ut med sitt reiseråd om å frastå fra alle ikke-nødvendige reiser. Allerede 18. mars hadde Ving hentet hjem nærmere 10 000 gjester med over 60 charterfly fra ulike destinasjoner over hele verden.

En majoritet av de resterende gjestene, de aller fleste på Kanariøyene, kom hjem helgen 21. – 22. mars.

Ble en del problemer

Han sier at de samtidig har stor forståelse for at hjemtransport-operasjonen ikke har vært like smertefri for alle.

– Den rådende situasjonen i verden har medført mange problemer for gjestene våre. De har vært både tålmodige og forståelsesfulle i denne spesielle situasjonen, og det er vi veldige takknemlige for. De fleste hos oss har jobbet dag og kveld for å få alle hjem, så derfor har det vært ekstra hyggelig med alle de fine kommentarene vi har fått i sosiale medier, på mail og telefon og ute på destinasjonene våre, sier Grønli.