Norwegian har fått mye pepper fordi selskapet nå tilbyr refusjon i form av cashpoints, og ikke penger, til kunder som blir får kansellert sine reiser som følge av korona-krisen. SAS tilbyr vouchere, et gavekort som kan løses inn i fremtidige reiser.
Begge får nå heftig kritikk fra sine kunder fordi de unnlater å fortelle om den muligheten som de er pålagt å gjøre kundene oppmerksom på: Å få kansellert og refundert billettene, og få pengene tilbake på konto.
Ny økonomisk hverdag
Dette er en linje som også Forbrukerrådet er meget kritisk til. Rådet mener mange trenger pengene tilbake fordi en stor del av kundemassen har fått sin familieøkonomi endret av korona-tiltakene. Derfor må flyselskapene være tydelige på at det å få pengene tilbake også er en mulighet:
– Når flyet blir kansellert skal flyselskapet informere om rettighetene forbrukeren har, som rett til pengene tilbake eller reise på et annet tidspunkt. Vouchers og cashpoints er en smart måte å tilby reise på et annet tidspunkt, men mange forbrukere har også fått en ny økonomisk hverdag og trenger pengene, sier jurist Caroline Skarderud til flysmart24.no.
Får heftig kritikk
Både Norwegians cashpoints og SAS’ vouchere har begrenset gyldighet. Norwegians cashpoints varer et år, mens voucherne fra SAS har en gyldighet bare til ut november.
Mange kunder som får tilbud om denne løsning er misfornøyde, og gir tydelig uttrykk for det på sosiale medier. De mener det ikke er sikkert at de får brukt poengene eller gavekortet innen fristen utløper. I så fall er verdien tapt.
Norwegian har forsvart seg med at dette er en ekstraordinær situasjon, og mener kundene bør søke dekning i reiseforsikringen. – Det er i slike, ekstraordinære tilfeller, at man skal kunne benytte seg av reiseforsikringen, sa kommunikasjonsrådgiver Astrid Mannion Gibson i Norwegian til flysmart24.no forleden.’
Etter at artikkelen er publisert presiserer hun i en epost at det er mulig å søke om å få pengene tilbake på nettsidene deres.
Raskere oppgjør
Hos SAS klager mange kunder over at de har fått tilbud om refusjon i form av voucher. Der sies det ingenting om at de også har krav på å kansellere reisen mot å få pengene tilbake.
Pressesjef John Eckhoff sier at selskapet, for å få raskere oppgjør for kundene, tilbyr vouchere, men at det også er mulig å få pengene tilbake.
– I en periode som er ulikt alt annet flybransjen og verden har opplevd, er voucher en fleksibel ordning for alle parter. Vi ønsker å fremme den, men kundene kan fortsatt søke refusjon, sier Eckhoff til flysmart24.no.
Det kan imidlertid komme endringer:
Vil vurdere ordningen
– Vi ønsker jo at våre reisende skal komme tilbake så snart som mulig. Om korona-situasjonen skulle vedvare må vi selvsagt revurdere slik vi nå gjør konstant med hele vår operasjon. Verdisjekkene er en fleksibel ordning i en tid da mange er usikre på hva som skjer fremover, blant annet med eget reisemønster, sier Eckhoff.
Han svarer også på et spørsmål flere kommer med, om gavekortene er personlige eller om de kan gis bort:
– Verdisjekken kan brukes av deg eller gis bort i gave. Du kan bruke den som betaling for hele turen, eller en del av den, sier Eckhoff.