Korona-krisen har ført til at flyselskaper over hele verden nå setter fly på bakken i stort omfang og tempo. Norge er intet unntak. Flere flyplasser fylles nå opp av passasjerfly som trolig ikke skal i luften igjen på en god stund.
Fra og med onsdag morgen klokken 06 stenges den ene rullebanen på Oslo Lufthavn, og flyplassen går over til å drive med bare den vestlige rullebanen. Det bekrefter direktør for flysidedrift, Ole Petter Storstad, på flyplassens nettside for de ansatte onsdag kveld.
Trafikken ikke påvirket
Han mener at flytrafikken ikke vil bli påvirket av stengingen: – Vår egen grenseverdi for å gå ned til enbanedrift er 40 flybevegelser – avganger og ankomster – per time. Nå har vi maks 20 flybevegelser på det mest travle tidspunktet på dagen, skriver Storstad.
Flytrafikken har stupt fordi mange lands myndigheter, de norske inkludert, har innført strenge smitte-tiltak og reisebegrensninger. Som en følge av dette fremstår også Norges største lufthavner nå nærmest som spøkelsesflyplasser der det ofte er flere ansatte enn passasjerer.
Synlig bevis på krise
Som et synlig uttrykk for den dype krisen luftfarten nå befinner seg i fylles flere flyplasser opp med fly som det ikke er bruk for i tiden som kommer. Norwegian har parkert over 130 fly, SAS har parkert 50.
På flyplassene i Stavanger og Trondheim er det mange parkerte hvitmalte fly med rød nese å se nå om dagen. Selskapet har rundt 160 fly, nå er flere blitt satt bort «på lager.»
– Vi har parkert 133 av våre fly. De aller fleste på flyplasser i Norge – inkludert Oslo Lufthavn. Det gjør det enklere for oss blant annet med tanke på vedlikehold og ettersyn, sier pressevakt hos Norwegian, Christer Baardsen, til flysmart24.no.
Opprettholder noen ruter
Også SAS har parkert fly, rundt 50 av selskapets 160 fly til nå. De fleste av disse skal plasseres på de tre skandinaviske hovedflyplassene Oslo Lufthavn og flyplassene Kastrup utenfor København og Arlanda utenfor Stockholm.
– Flere fly vil bli parkert etter hvert som markedet endrer seg. Vi har ennå en del trafikk fra USA og Sør-Europa. Dessuten skal det jo opprettholdes et kritisk rutetilbud her i landet. Det beskjeftiger en del fly, sier pressesjef John Eckhoff i SAS.
Avinor har allerede varslet at et av grepene for å kutte kostnader, er å stenge den ene av de to rullebanene på Oslo Lufthavn. Det blir nå gjort fra onsdag morgen.
Stenger rullebaner
Dermed følger vår hovedflyplass etter mange andre flyplasser som allerede har begrenset driften.
Verdens travleste flyplass, Hartsfield-Jackson International Airport i Atlanta i USA, har stengt tre rullebaner for å parkere fly. Også Frankfurt-flyplassen har stengt en av tre, der lagres bl.a. Lufthansa-fly.
På OSL blir det ikke snakk om å lagre fly på østre rullebane, den skal derimot vedlikeholdes og være klar til drift i løpet av 30 minutter.
Behovet for rullebane-kapasitet er blitt dramatisk mye mindre. Mens SAS og Norwegian bare opprettholder en liten del av trafikken på OSL, sammen med Widerøe, har en rekke selskaper nå trukket seg helt ut fra det norske markedet.
Tunge selskaper ute
Det gjelder selskaper med stor trafikkmasse og flere daglige avganger som britiske British Airways, tyrkiske Turkish Airlines, finske Finnair, ungarske Wizz Air, polske LOT og latviske Air Baltic. Andre igjen, som tyske Lufthansa og nederlandske KLM, opererer bare med et minimumstilbud til og fra Gardermoen.
I tillegg er også langrute-selskapene, som Emirates, Thai Airways og Qatar Airways, hardt rammet i sine markeder. Emirates har varslet at det stanser sin Oslo-rute til Dubai fra 25. mars, her kan det komme endringer. Thai stanser sin Bangkok-rute fra 1. april og foreløpig frem til 16. april.
Stor nedgang
Avinor har rundt 3 000 ansatte, og har allerede stengt ni kortbaneflyplasser som et tiltak etter passasjersvikten som følge av korona-tiltakene.