Flykrisen sender de store jumboer på skraphaugen

Det nederlandske flyselskapet KLM har fremdeles 10 fly av typen Boeing 747. Bedre kjent som Jumbojet. Nå skal de bort. Foto: KLM

Koronakrisen kan få store konsekvenser for verdens flyflåte. De store flyene som sluker mest drivstoff kan fort havne på skraphaugen raskere enn det flyselskapene har lagt opp til.

Krisen har ført til at mange flyselskap har satt de største flyene på bakken på løpende bånd. Spørsmålet folk innen luftfarten stiller seg er om en del av disse kommer i luften noen gang igjen.

– De store firemotors flyene har en usikker fremtid, og mange kan bli satt på bakken for godt etter COVID-19. De er for dyre i drift i forhold til tomotors fly. Dermed blir nok Boeing 747, Airbus A380 og A340 blant de siste som flyselskapene setter inn i drift igjen, sier flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i konsulentselskapet WinAir til flysmart24.no.

Klassikeren Boeing 747 – Jumbojeten – er raskt på vei ut. Verdens mest kjente flytype – den med kuppelen foran på flykroppen – har for lengst begynt på sin svanesang.

Hadde planlagt utfasing

Flere flyselskaper hadde, før korona-krisen, bestemt seg for å fremskynde pensjoneringen av denne flytypen. Den er for dyr i drift.

Ev europeiske selskapet hadde både KLM og British Airways gjort endringer som får følger for selskapets Jumbojet-fly.

KLM hadde planer om å  pensjonere denne flytypen på slutten av 2021. Nå har den prosessen allerede startet og kan være sluttført allerede i slutten av inneværende måned. Selskapet har igjen 10 fly av typen Boeing 747-400.

Byttes med mer moderne fly

British Airways har 35 fly av typen, og har besluttet at disse skal byttes ut med mer moderne fly. De skal byttes ut med Boeing 777-fly, og dette skal skje fra i år og frem til 2025.

Lufthansa vil også vinke farvel til B747-flyene sine. Det er allerede besluttet å fremskynde avviklingen av typen Boeing 747-8, men uten å si eksakt når.

Også verdens største passasjerfly, Airbus A380, er på vei ut. Produksjonen av nye fly skal uansett stoppe neste år. Nå har korona-krisen ført til at de fleste selskapene med denne flytypen setter dem på bakken. Spørsmålet er da om det er økonomi i å sette dem i drift igjen noen gang.

Denne er mest populær

Air France er blant de selskapene som startet prosessen med å sende sine til opphugging før korona-viruset fjernet mye av markedet for flytransport. Selskapet har sendt fra seg de to første av sine 10 fly.

Flere andre er i samme prosess. Singapore Airlines og Dubai-selskapet Emirates, sistnevnteer verdens største operatør av denne flytypen, har også tatt de første ut av trafikk.

SAS har på bakgrunn av korona-krisen og reduksjon av flytilbudet bestemt seg for å kvitte seg med flere av sine gamle Airbus A340. Det er stort sett samme maskin som  A330, bortsett fra at den har fire motorer.

Som musikk i ørene

De store klassikerne i luften blir danket ut av en nykommer og en flytype som har vært i markedet en god stud. Det dreier seg henholdsvis om det nye stjerneskuddet blant langdistanse-fly, Airbus A350. Dette har bl.a. SAS kjøpt, og skal ha åtte av.

SAS har på bakgrunn av korona-krisen og reduksjon av flytilbudet bestemt seg for å kvitte seg med flere av sine gamle Airbus A340. Det er stort sett samme maskin som  A330, bortsett fra at den har fire motorer.

Ofte gjest på Gardermoen

Dessuten Boeing 777 – trippel seven blant flyfolk – som fløy for første gang på midten av nittitallet.

Siden har den blitt forbedret, og er også en av de populære flytypene blant flyselskapene. Flere av de internasjonale flyselskapene med langruter fra Oslo Lufthavn bruker denne flytypen ofte på sine turer fra Gardermoen – blant dem Emirates og Thai Airways. Under korona-krisen opphører imidlertid disse selskapene sine avganger.

Den har lang rekkevidde, god driftsøkonomi og stor passasjerkapasitet. Dette er en kombinasjon som er som musikk i ørene på enhver finansdirektør i et flyselskap.