Har flest flyruter til Norge – nå er seks av sju stoppet

Flyselskapet KLM tilbyr ruter fra sju norske flyplasser. Nå er det bare én daglig avgang tilbake, fra Oslo Lufthavn. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Det nasjonale flyselskapet i Nederland, KLM, er det utenlandske nettverksselskapet som har flest ruter til Norge. Nå er seks av sju ruter stanset som følge av korona-krisen, og selskapet aner ikke når rutene kan bli tatt opp igjen.

I likhet med de øvrige flyselskapene står de fleste av KLMs fly på bakken som følge av dramatisk sviktende etterspørsel etter billetter. Selskapet går sommeren i møte med bare 57 destinasjoner totalt, normalt er det 145. Den norske sjefen sier at det meste er uklart og at han ikke engang kan antyde når de norske rutene blir tatt opp igjen:

Seks normalt – i dag bare én

– Jeg skulle gjerne ha kunnet svare konkret, men det kan jeg ikke, sier Halvor Gløersen til flysmart24.no. Han er salgsdirektør for konsernet Air France-KLM i Norge, og har bare én eneste avgang til og fra Norge å selge billetter til:

KLM flyr mellom Amsterdam-flyplassen Schiphol og Gardermoen. Normalt er det seks avganger mellom de to hovedstedene, nå er det bare den ene tilbake.

På de andre flyplassene er det enda verre. Der er det full stopp.

Få ruter i sommer

Det gjelder flyplassene i Sandefjord, Kristiansand, Stavanger, Bergen, Ålesund og Trondheim. Her vil det ikke gå noen KLM-fly før korona-krisen er over og markedet er i godt gjenge igjen.

Når det kan bli, har KLM ikke lagt noen offisielle føringer for. Selskapets ruteopplegg for sommeren er ruter fra Amsterdam som for det meste går til europeiske destinasjoner. Der står bare Oslo oppført, ingen av de andre norske flyplassene. Kommer de tilbake, og eventuelt når?

Optimist, men…

På, spørsmål fra flysmart24.no om det er noen realistiske håp om at noen av rutene kan komme i gang i løpet av de nærmeste månedene, svarer han:

– Det er helt avhengig av utviklingen med Covid 19. Jeg er optimist, håper å kunne gi et mere konkret svar i slutten av april måned, sier han.

KLM har bygd seg kraftig opp i Norge det siste tiåret, og har skapt et stort og voksende marked for flyreiser fra mange norske flyplasser til selskapets hub, Schiphol-flyplassen utenfor Amsterdam. Derfra har selskapet et stort og verdensomspennende rutenett som mange nordmenn har reist videre på.

Rykket opp

Ingen andre nettverksselskaper utenfor Skandinavia har noe i nærheten av KLMs tilbud. Det har da også gjort at Amsterdam har rykket opp som en foretrukken transitt-flyplassen for norske flyreisende.

Dette på bekostning av København som i alle år har hatt posisjon som viktig gjennomfarts-flyplass for norske reisende, ikke minst takket være den sterke SAS-satsingen i alle år på Kastrup.

Bare Wizz Air kan konkurrere

Når SAS etter hvert har fått mange direkteruter tikl europeiske byer fra norske flyplasser, har også Kastrups posisjon som transittflyplass blitt redusert.

Den eneste utenlandske aktøren som kan måle seg med KLM i Norge, er lavprisselskapet Wizz Air. Det har ruter til ni norske flyplasser, men flyr kun punkt til punkt-ruter og noen få avganger i uken til noen av de minste flyplasene.