Startet støttegruppe for Norwegian – den har tatt helt av

Geir Sætre (innfeldt) startet støttegruppe for Norwegian. Den fikk en flying start. Foto: Knut-Erik Mikalsen/Privat

Bergens-mannen Geir Sætre er en ivrig kunde og passasjer på Norwegian. Etter at selskapet nå står på randen av konkurs som følge av økonomisk havari og korona-krise, bestemte Sætre seg for å starte en støttegruppe for selskapet.

Det har blitt en formidabel suksess. Facebook-gruppen «Support Norwegian» vokser raskt med medlemmer som heier på det norske selskapet, deler bilder og innlegg og oppfordrer til å støtte selskapet økonomisk.

«Det oser av samhold»

Medlemmene er både sterke sympatisører av det norske lavprisselskapet, men også en god del ansatte. Gruppen har også fått en spesiell hilsen fra Norwegians konsernsjef, Jacob Schram, som takker alle for støtte til å holde selskapet i  luften.

Mannen bak aksjonen, Geir Sætre, er svært glad for den raske veksten og store oppslutningen Facebook-gruppen har fått:

– Den har nå vokst til vel 30.000 medlemmer. Det oser av samhold, solidaritet og positivitet i det som for mange er en dyster og usikker tid. Gruppens medlemmer kommer fra vel femti forskjellige nasjoner, og oppmuntrer hverandre på tvers av landegrenser, forteller Sætre til flysmart24.no.

Ideen kom i Spania

Han sier at ideen til å danne gruppen kom under en tur til Spania, der hans kone og hans yngst sønn bor. Dit reiser han også ofte, men siste tur måtte avsluttes før tiden på grunn av den da voksende korona-epidemien både der og i Norge:

– Jeg gikk på Norwegians Facebook-side for å finne informasjon om mulige flyendringer. Det jeg så var en bråte med negative tilbakemeldinger, og jeg følte på trangen til å si noe positivt. Noe som kunne hjelpe, forteller Sætre. Han omtaler seg selv som en ivrig bruker med 15-20 reiser årlig, og som har mange gode reiseopplevelser med det norske selskapet.

Det var reaksjonen på dette innlegget dagen etterpå som ble avgjørende for at gruppen ble opprettet:

Støtteinnlegg

– Da fikk jeg en skjermdump fra en venninne som jobber i Norwegian. Hun viste at over to hundre ansatte hadde likt det og mange hadde kommentert. Hun sa at innlegget virkelig ble satt pris på av de ansatte i Norwegian. I «samtalen» med henne sa jeg at jeg vurderte å starte en støttegruppe for Norwegian, forteller Sætre.

Det skjedde. Gruppen fikk en flying start. Medlemmene har strømmet til, og postet støtteinnlegg og bilder i stort omfang. Et forsøk på pengeinnsamling er også i gang.

Komme med hjelp

Mange gir imidlertid uttrykk for at de håper at selskapet overlever og sikrer konkurranse og lave billettpriser i norsk luftfart også i fremtiden:

– Håpet er at vi i støttegruppen kan komme opp med tiltak som kan hjelpe selskapet gjennom den krisen de nå står oppe i. Norwegian opplever sin største krise noensinne. Mangel på penger i omløp i selskapet kan bli kritisk for både selskapet, ansatte og oss som kunder, mener Sætre.

Derfor går det bl.a. brev til regjeringen og medlemmer av Stortinget fra gruppens medlemmer som advarer mot hva som vil skje med prisnivået og rutetilbudet i og fra Norge hvis Norwegian ikke skal greie å gjøre seg nytte av den statlige redningspakken for luftfarten.

Hilsen fra konsernsjefen

Mange ansatte i Norwegian gir på siden også uttrykk for glede over den støtten som gruppen gir. Kanskje veier innlegget fra konsernsjef Jacob Schram ekstra tungt når han takker for engasjementet og skriver:

«Jeg ville bare takke alle som støtter oss i denne vanskelige perioden. Jeg er sikker på at vi kommer oss gjennom. Det er i det minste en enorm kampånd i selskapet og å vite at vi har det samme tilbake fra folket, gi oss enda mer kraft. Vi er, som dere har sett, rød-nese-krigere, og vi kommer sterkere tilbake,» skriver Norwegians toppsjef.

Jobber for livet

Flysmart24.no har tidligere omtalt den kritiske situasjonen selskapet er i. Det jobber i disse dager intenst med å få sine kreditorer med på den statlige redningspakken. Den kan, hvis selskapet lykkes, tilføre selskapet tilsammen 3 milliarder kroner. For å få tilgang til denne potten må selskapet bl.a. øke egenkapitalen og få kreditorene med på å utsette avdrag på lån.

Selskapet har en skyhøy gjeld, nærmere 60 milliarder rentebærende kroner, som ikke minst skyldes de enorme investeringene som var nødvendig for å etablere en langrutesatsing. Den har så langt vært svært kostbar for selskapet. I tillegg har selskapets økonomi også blitt tynget av store motorproblemer både med langruteflytypen Boeing 787 Dreamliner og også med krisen for Boeing 737 Max-flyene.