Dette er de 10 nye flyrutene Norge helst vil ha

Tross korona-krisen jobber Avinor med nye å skaffe Norge flere nye flyruter. Øverst på listen over flyruter står Singapore og Changi-flyplassen. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Selv om korona-krisen lammer det meste av norsk og internasjonal luftfart, jobbes det også med å få etablert nye flyruter til Norge når situasjonen i internasjonal luftfart blir mer normal enn akkurat nå.

– Vi tenker også på at det kommer en tid etter denne krisen, sier direktør for trafikkutvikling i Avinor, Gaute S. Riise, til flysmart24.no.

Tar seg opp igjen

Riise understreker at det mest presserende for Avinor for øyeblikket er å håndtere de mange konsekvensene av korona-pandemien, men at det også er viktig å ha et godt rutetilbud både for privatmarkedet og næringslivet når markedet tar seg opp igjen.

Avinor har derfor utarbeidet en egen liste over de 10 rutemuligheter fra utlandet som i dag ikke har direkte flyforbindelse. Det betyr at nordmenn som skal til disse stedene, må reise via en annen flyplass i Europa for å komme frem til bestemmelsesstedet.

Godt rutetilbud

Riise sier at listen ikke er prioritert, men viser de største markedene fra Norge som enten er ubetjent, målt i antall passasjerer som ikke flyr direkte.

– Avinor jobber kontinuerlig med å tilrettelegge for å styrke norske bedrifters konkurransekraft i form av tilgjengelighet til viktige destinasjoner i utlandet, og at nordmenn generelt har et rutetilbud som er tilpasset deres behov. Dette er en viktig del av Avinor sitt samfunnsoppdrag, sier Riise.

Mange til Asia

Avinors liste viser at det spesielt er passasjerbehov for mange nye ruter til Asia. Seks av de ti destinasjonene man jobber med å etablere ruter til, ligger i den verdensdelen.

Dette er listen, og i parentes står hvor mange som reiser indirekte til hver enkelt destinasjon:

Oslo – Singapore (38 600), Bergen – Frankfurt (38 400), Oslo – Tokyo (34 100), Oslo – Dehli (33 700), Oslo – Shanghai (32 200), Oslo – Washington (30 600), Oslo – Hongkong (29 800), Oslo – St. Petersburg (29 000), Oslo – Seoul (27 000) og Stavanger – Paris (26 600)

For alle disse rutene betyr det at nordmenn er tvunget til å reise via andre flyplasser i Europa – bl.a. København, Frankfurt, Amsterdam og London – for å komme til frem dit de skal.

Mange nordmenn, men…

Den mest trafikkerte ruten er til Singapore, der SAS og Singapore Airlines under normale forhold samarbeider i en joint venture-avtale om på drive ruter fra henholdsvis København og Stockholm.

Hos Singapore Airlines, som fysisk står for flyvingene, har det i mange år vært vurdert å opprette en rute også til OSL. Innslaget av nordmenn, spesielt på flyvningen fra København og også på den viktige businness class, har ofte utgjort mer enn halvparten av de reisende. Det har imidlertid bare blitt med planene.