Norske flyselskaper håper på vekst – mange ruter i fare

De fleste flyene til SAS og Norwegian står på bakken. NHO Luftfart håper en viss bedring mot slutten av året. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Sjefen for NHO Luftfart tror det kan ta mange år før norsk og skandinavisk luftfart er tilbake på normalt nivå igjen, men håper på en viss vekst i norsk innenriks flytrafikk i løpet av året. Flyanalytiker tror mange ruter er i faresonen.

Adm. dir. i bransjeorganisasjonen NHO Luftfart, Torbjørn Lothe, er dypt bekymret over de konsekvensene korona-krisen har ført til for luftfarten. Både SAS og Norwegian står på bakken, og har sagt opp tusenvis av ansatte.

Innenriks først

Lothe mener vi kanskje kan komme til å se en viss vekst i Norge igjen på slutten av året:

– Jeg har sett flere scenarier om fremtiden, bl.a en svensk prognose som mener at man må helt til 2032 for å komme tilbake til nivået i 2019/2020, forteller han til flysmart24.no.

Han sier at det er en betydelig forskjell mellom innenriks og internasjonal flytrafikk og han regner med at det er flytrafikken innenriks som først vil ta seg opp. Han er imidlertid usikker når dette kan skje.

– Jeg håper at vi kan se en viss vekst på slutten av året. Deretter at vi etter hvert i løpet av 2021 havner på 70 – 80 prosent av dagens nivå. Dette er mer en spådom enn en god prognose, sier han.

Stenger grenser

For den internasjonale flytrafikken mener han usikkerheten er enda større.

– Noen land har varslet langvarig stengning av grensene. Da får vi ikke mye flytrafikk, og det kan gå flere år før folk flest begynner å vende tilbake i retning av tidligere vaner. Og mange vil vel hevde at tidligere reisevaner aldri vil bli som før. Jeg tror nok det går noen år før vi er i nærheten av den internasjonale flytrafikken vi har hatt de siste årene, sier Lothe.

Vil kutt ruter

Både SAS og Norwegian har begrenset sitt rutetilbud innenlands med noen få avganger, som selskapene delvis får betalt av staten for å holde i gang.

Begge selskapene har imidlertid behov for kraftig slanking og har sagt opp tusenvis av ansatte. Sist SAS som tirsdag varslet 5 000 oppsigelser, nesten halve staben.

Hans Jørgen Elnæs. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Dette vil koste noen ruter livet, og ifølge flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i WinAir kommer begge selskapene til å satse først og fremst på de mest lønnsomme rutene.

Disse rutene er truet

Det kan komme til å svekke flytilbudet på de mindre flyplassene, mener han og sier dette om hvordan situasjonen mest sannsynlig kommer til å bli:

– De tynne rutene med lavt passasjer grunnlag er mest utsatt. Det gjelder Ålesund, Molde, Kristiansund og Haugesund i Sør-Norge. I nord har SAS mye trafikk for Forsvaret som vil fortsette uavhengig av Covid-19-pandemien. Andre tynne ruter mellom sør og nord er også utsatt, mener han og sier at det totale rutetilbudet både hos SAS og Norwegian vil være begrenset i alle fall inntil tre år frem i tid.