Smitte-situasjonen har skapt stor usikkerhet blant mange reisende, som er i tvil om sommerens ferieplaner lar seg gjennomføre. Faren for å tape penger på bestillinger som blir kansellert, er stor.
Det har ført til at svært mange nå søker til charterselskapene for å bestille årets sommerferie. Disse selskapene har presentert svært rause avbestillings-regler i år. Det har gitt resultater:
– Vi får inn en del nye kunder som aldri har reist på charter tidligere. Det er jo veldig gøy, og veldig forståelig, sier kommunikasjonssjef hos Apollo Reiser, Beatrize Rivera, til flysmart24.
Brant seg i fjor
Rivera viser til at svært mange nordmenn i fjor fikk store problemer som følge av den da nye situasjonen som korona-krisen skapte. Mange bestilte og betalte ferier som siden ble avlyst, og opplevde å tape penger.
Den erfaringen er det nå mange som vil sikre seg mot, og som nå tar kontakt med pakkereise-selskapene:
– Jeg tror det hovedsakelig er folk som har pleid å pakke reisene sine selv, men som nå ønsker en charterferie fordi de vil ha en tryggere handel. Kundesenteret vårt gir tilbakemeldinger om dette, sier Rivera.
Hun forteller om personlig erfaring med den nye trenden:
– Jeg har aldri mottatt så mange henvendelser fra familie, venner og bekjente som nå vurderer å reise på charter. Mange av dem reiser til Syden hvert år, men har som oftest pakket reisen selv med enten fly og hotell eller leilighet. De er ekstra forsiktige i år fordi mange brant seg i fjor, sier Rivera.
Kan ombestemme seg
Derfor mener Apollo at mange nordmenn denne sommeren vil ha ferieplaner som gjør at det er mulig å ombestemme seg.
Et viktig forhold rundt en pakkereise er at de automatisk vil bli innstilt hvis et land går fra gult til rødt ved avreise.
– Dette er nok et år hvor veldig mange stålsetter seg for at ting fort kan snu. Derfor ønsker de en plan B. Da sitter det jo naturligvis også langt inne å betale for noe til mange tusen kroner som man kanskje ikke får tilbake før uker eller måneder senere, sier Rivera.
Hun viser til at charterselskapene i år operer med en tilbakebetaling innen en uke dersom reisen blir kansellert fra selskapets side.
Reisefeberen tiltar
– Da rekker man man jo fint å gjennomføre reserveplanen, mener hun.
Rivera sier at etterspørselen vokser for hver uke som går, og at det er tydelig at reisefeberen begynner å bli stor. Hos Apollo, som satser mye på Hellas, er bestselgerne de gamle traverne som Kreta, Rhodos og også Parga og Sivota.
– Den største økningen i salget ser vi fra juli og august, men også utover høsten i lavsesong. Også Kroatia begynner å ta seg opp nå, særlig i søk men også i salget – og hovedsakelig i lavsesongen, både før og etter fellesferien, sier hun.
Har solgt 3 millioner reiser
Apollos konkurrent, reisekonsernet TUI kom i går ut med sin analyser for kommende sommer.
TUIs toppsjef, Fritz Joussen, sa da at han føler en betydelig optimisme foran sommersesongen, og kunne opplyse at TUI har forhåndsolgt nær 3 millioner feriereiser denne sommeren.
Han sier at han forventer et salg som ligger 50 prosent over fjoråret, og at det er de europeiske landenes offensiv når det gjelder covid-19 vaksinen som løfter salget.