Det at det lettes på smittevern-tiltakene i Norge og resten av Europa gjør at billettsalget hos SAS nå øker foran årets sommersesong. Men selskapet melder om en hard konkurransesituasjon.
Dette går frem av selskapets presentasjon av regnskapet for andre kvartal. Det forteller at SAS fortsetter å blø, og fikk et driftsresultat før skatt på minus 2,3 milliarder kroner.
Den danske flyanalytikeren Jacob Pedersen i Sydbank er veldig enig i at SAS står foran tøffe utfordringer: – Konkurransen blir intens, skriver han i en analyse.
Tydelig trekk
SAS’ fungerende konsernsjef, Karl Sandlund, forteller om håp om en viss økningen i billettsalget, selv om det kommer fra et lavt nivå i forhold til det normale.
Et nytt og mer tydelig trekk en før er også at folk nå bestiller billetter tettere opp mot avgang, og dette skaper problemer for selskapet:
– Mange velger nå å bestille billettene i større grad mye kortere tid før reisen, og dette gjør det vanskelig å forutsi etterspørselen denne sommeren. Den mest avgjørende faktoren for en bedring for luftfartsindustrien er lettelser i reiserestriksjonene. Siden spredning av smitte og vaksinasjonsrate er avgjørende for dette, overvåker SAS nøye vaksinasjonsutviklingen rundt om i verden, sier han.
Flere bestiller
At reise-restriksjonene bygges ned og planene om et europeisk korona-sertifikat fortsatt er aktuell, gjør at SAS nå ser litt lysere på utsiktene fremover:
– Økt tro på lettede restriksjoner og en rekke kampanjer med positiv respons, har økt bookingen i sommer og høst, om enn fra lave nivåer sammenlignet med hva som er normalt for denne tiden av året, sier Sandlund i forbindelse med presentasjonen av regnskapet.
SAS holder derfor fast på sin plan om gjenåpning av 180 ruter i Skandinavia og Europa som har vært lukket i over et år nå.
Varsler tøffe tak
Fungerende SAS-sjef advarer imidlertid at det blir tøffe tak i flymarkedet fremover:
– SAS forventer en kraftig endring i markedssituasjonen etter pandemien, med en større andel fritidsreisende og enda mer intens konkurranse, sier Sandlund.
Analytikere som følger luftfarten har for lengst konkludert med at det fritidsreisende som vil stå for den største andelen reisende i det nærmeste året, og at det vil ta tid før den viktige reiseaktiviteten blant forretningsfolk tar seg opp igjen.
Vrimler av utfordrere
Jacob Pedersen er analysesjef i danske Sydbank. Han har fulgt SAS tett i mange år, og mener SAS har tøffe tider foran seg:
– Ryanair har gjort et inntog i Stockholm og Billund, og kanskje også snart Københav. Wizz Airs norske ekspansjon og den nye etableringen av Flyr og Norse Atlantic Airways peker også på intens konkurranse i SAS ‘skandinaviske hjemmemarked når trafikkboomen begynner. Færre forretningsreisende vil redusere inntektene med 5-8 milliarder, og det er mer enn de planlagte kostnadsreduksjonene. Oppgaven er derfor klar, men langt fra lett. SAS må øke markedsandelen for skandinaviske forretningsreisende og som et minimum opprettholde andelen for fritidsreisende for å skape en langsiktig bærekraftig virksomhet, mener Pedersen.