«Norwegian må takke sine kunder for tålmodigheten»

Smil blant ledelse og ansatte i Norwegian i dag. Fra venstre kaptein Marianne Vikse Lien, konsernsjef Jacob Schram og finansdirektør Geir Karlsen utenfor hovedkontoret på Fornebu. Foto: Bo Mathisen

Norwegian er nå ute av konkursbeskyttelsen og klar til å satse for fullt i det norske markedet igjen. At rekonstruksjonen er gjennomført skjer med et bakteppe av mange skuffede kunder som sier de har forlatt selskapet, og heller vil bruke konkurrentene.

Mange har vært rasende fordi de har hatt problemer med å få tilbake pengene fra de mange korona-kansellerte flyvingene i fjor.

Det gjorde ikke humøret bedre for folk at selskapet senere frøs cashpoint-kontoene som kundene hadde opparbeidet hos dem, slik at de verken fikk bruke eller opptjene bonus.

Dette må de gjøre

Professor ved NHH Norges Handelshøyskole, Tor W. Andreassen, følger luftfartsbransjen tett. Han sier at flybilletter er et prisfølsomt produkt, og at billige billetter og trygghet for reisen vil kunne få Norwegians kunder tilbake.

Han tror Norwegian, med en økonomisk løsning som er til å leve med, vil bli et godt alternativ for mange og kan gjenvinne tilliten i markedet med denne tretrinns-raketten:

– Ja, for å gjenvinne posisjonen må de takke kundene for at de har vært så tålmodige og sympatisere med deres frustrasjon, utvikle gode priser på attraktive destinasjoner i Europa og i Norge. De må dokumentere at Norwegian is back og at man kan regne med dem på sikt. Et moderne trygt, innovativt selskap som leverer på bærekraft, sier Andreassen til flysmart24.

Billige billetter

Han mener Norwegians redning er veldig gode nyheter for kundene, og at selskapet kan gjenerobre noe av sin popularitet ved å fortsatt satse på billige billetter:

– Flybilletter er et veldig prisfølsomt produkt som lett overstyrer tidligere gruff, gitt at selskapet leverer på trygghet. Det man står igjen med er om kundene frykter at billetter som er kjøpt og betalt kan bli kansellert og ikke refundert, sier Andreassen.

Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i WinAir sier at løsningen for Norwegian gjør det trygt å kjøpe billetter hos selskapet og at frykten for en forestående konkurs er borte:

Vil komme bonus-løsning

– Jeg vil ikke ha noen betenkeligheter for å bestille billetter med Norwegian. Flyselskapet har må en solid finansiell situasjon og skal gjennomføre en kontrollert og etterspørselsbasert vekst, sier Elnæs til flysmart24.

På spørsmål om hva han tror selskapet nå vil gjøre overfor de titusener at cashpoint-kunder som har fått sine penger låst siden tidlig i år, sier han:

– Jeg tror det kommer noe fra Norwegian som ivaretar kundenes verdier i Norwegian Reward. For er det en ting Norwegian ikke ønsker, er å få markedet mot seg. Derfor kommer det noe som ivaretar denne problemstillingen, tror jeg, sier Elnæs.

En ny begynnelse

For de ansatte er måneder med uvisshet nå over.

-Dette er en gledenes dag, og den markerer en ny begynnelse for Norwegian. Et norsk flyselskap med lang historie, mange arbeidsplasser, og som har en stor verdi for landet og reiselivet er reddet, sier Jacob Schram, konsernsjef i Norwegian.

Han sier at etter onsdagens løsning har Norwegian en betydelig styrket økonomi, en tilpasset flyflåte. Selskapet skal operere med 51 fly av typen Boeing 737-800, og har kuttet all langdistansesatsing. Heretter skal det satse i Norge, Norden og Europa.