Mange av Norwegians kunder har vært sinte og oppgitte over at deres bonuskonto i Norwegian Reward har vært stengt i mange måneder. Nå har imidlertid selskapet åpnet for at kundene kan bruk av sine oppsparte midler – i første omgang i begrenset omfang.
Det er selskapets finansielle redning denne uken som er den direkte bakgrunnen for at cashpoint-kontoene nå igjen blir gjort tilgjengelig for delbetaling av flybilletter.
Muligheten for uttak gjelder umiddelbart, men i første omgang er det satt inn grenser for hvor mye den enkelte kan ta ut.
Begrenset uttak
Selskapet sier at frem til konsekvensene av den pågående pandemien er under kontroll, og Norwegians kommersielle aktiviteter kan returnere til en mer normal drift, vil reward-medlemmer få en øvre grense for antall cashpoints som kan brukes per bestilling med Norwegian.
For hver 1 000 kroner som brukes på flybilletter og tilleggsprodukter, kan man bruke opptil 500 cashpoints. Dette tilsvarer en verdi på 500 kroner.
– Det vil dessuten være en øvrig grense på 10 000 cashpoints som kan benyttes per måned. Vi understreker at dette er en midlertidig endring, sier kommunikasjonsrådgiver i Norwegian, Elene Skari, til flysmart24.
Forlenger gyldigheten
Med bakgrunn i vedvarende reiserestriksjoner selskapet også automatisk forlenget gyldigheten på alle cashpoints som utløper i 2021, fram til 31. desember 2022. Det betyr at poengene kan benyttes på reiser langt ut i 2023 så lenge bookingen skjer før 31.12.22
Den løsningen Norwgeian har falt ned på, er i tråd med det selskapet sa da kundenes cashpoint-saldoer ble frosset i februar i år da selskapet kjempet for å overleve og var inne i en dramatisk refinansieringsprosess:
Kundene kunne regne med at det ville bli innført begrensninger i bruken når kontoene ble åpnet igjen.
Det er det som nå skjer.
Skal bli normalt
Hos Norwegian er man imidlertid glad for å kunne åpne opp både for uttak og opptjening av bonuspoeng:
– Vi er svært opptatt av å kunne fortsette å tilby et fordelsprogram som vi er stolte av at kundene vurderer veldig høyt, og har i denne perioden vært opptatt av å verne om reward-programmet. Det har vi klart, og vi er glade for at vi nå kan åpne for at kundene igjen gradvis kan få benytte seg av sine bonuspoeng, sier Skari.
I Norwegian sier man at det skal tilbake til ordinær bruk igjen så snart dette lar seg gjøre, men kan ikke gi noe eksakt tidspunkt for når dette vil skje:
Mye kan skje
– Det å spå flere måneder fremover i tid er en øvelse det har vært svært vanskelig å mestre så langt i denne pandemien. Det er rett og slett for mye som kan skje de kommende månedene til å være sikker på når vi anser drift som normal. Med bakgrunn i det kan vi dessverre ikke oppgi en bestemt dato for videre åpning av programmet, sier Skari.
Onsdag gikk flaggene til topps utenfor Norwegians hovedkontor på Fornebu da det var klart at selskapet hadde klart å gjennomføre rekonstruksjonsprosessene som ble påbegynt i november 2020.
Norwegian har etter det en betydelig styrket økonomi, en tilpasset flyflåte og en nedeskalert organisasjon. Selskapet skal drives med 51 fly, og satse på ruter i Norge, Norden og Europa. Langdistansesatsingen er avviklet.