Norwegian: Merkbar økning i antall billettkjøp

Passasjerene blir flere hos Norwegian, men ennå langt igjen til nivået for to år siden. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Den økende vaksineringen, synkende smittetall og færre reiserestriksjoner har for første gang på lenge ført til klar økning i salget av flybilletter. Det melder Norwegian fredag i forbindelse med at selskapet legger frem sine ferskeste trafikk-tall.

Selskapet omtaler salgsutviklingen som «merkbar».

– Til tross for lave volumer, opplever vi fra dag til dag en positiv trend i antall bestillinger for sommeren og høsten. Dette er spesielt merkbart i de skandinaviske landene, sier selskapets toppsjef, Jacob Schram, i forbindelse med fredagens trafikk-melding.

Norge og Spania

Kommunikasjonsrådgiver Eline Skari i Norwegian opplyser til flysmart24 at det i Norge er innenlandsreiser som dominerer.

– Det er tydelig at mange planlegger norgesferie i sommer, sier hun.

Til utlandet ser selskapet mest etterspørsel til Spania og byene Malaga, Alicante, Palma, samt til reisemål i Hellas.

– Vi ser at det begynner å bli interesse for storbyer igjen også, men de aller fleste bestiller nå reiser til typiske sol- og badedestinasjoner, sier hun.

Har blitt endret

Nå skal tingene gå riktig vei igjen, tror flyselskapene.

Norwegian satser på et omfattende ruteprogram denne sommeren. Selv om tilbudet har blitt noe endret som følge av vedvarende reiseråd om å unngå unødvendige reiser, legger selskapet nå opp til en betydelig trafikk både i Norge, i Norden og Europa.

Det er bare dager siden at en av Norwegians verste konkurrenter her i landet, Wizz Air, kastet inn håndkleet og stanser sine innenriksflyvninger fra 14. juni.

I dag, fredag, landet imidlertid det nye norske flyselskapet Flyr med sitt første fly på norsk jord. Det skjedde klokken 12 i dag, fredag.

Klar til kamp

Det betyr at nesten samtidig som én konkurrent, Wizz Air, forsvinner fra Norwegians hjemmemarked, dukker det opp en ny konkurrent, Flyr, fra 30. juni.

Norwegian er klar for å forsvare sitt «revir» og Schram sender av gårde denne meldingen til konkurrentene:

– Vi skal konkurrere om kundene og er godt forberedt til å øke rutetilbudet når etterspørselen fra kundene tar seg opp, sier Norwegian-sjefen.

Han er klar på hvorfor økningen i billettbestillingene kommer nå:

Gradvis åpning

– Økningen i antall bestillinger har, slik vi opplever det, en klar sammenheng med den varslede og gradvise åpningen av samfunnet og de lettelser myndigheter gjør relatert til reiserestriksjoner, sier han.

I mai fløy 96 909 kunder med selskapet, noe som er ca. 23 000 flere enn på samme tid i fjor. Selskapet opererer fortsatt bare en liten del av flåten.

I mai brukte Norwegian 10 av de i alt 51 flyene selskapet skal operere i inneværende år. Det gjorde at fyllingsgraden, altså hvor stor del av de tilbudte setene som ble solgt, 54,8 prosent.

Det betyr at flyene var godt og vel halvfulle.