Lover mye nytt i taxfree-hyllene etter gigantisk avtale

Store avtaler om taxfree-salget på norske flyplasser er avgjort. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Selskapet som i dag driver taxfree-butikkene på Avinors største lufthavner, skal gjøre det også i årene fremover. Så dukker det opp en nykommer på noen av de litt mindre lufthavnene.

Dette er klart etter at Avinor mandag avgjorde anbud for taxfree-handel på flyplassene i en femårs-periode fr 1. januar 2023. Avtalen er forventet å innbringe Avinor en inntekt på 18 milliarder kroner over fem år.

Travel Retail Norway (TRN), som har drevet taxfree-butikkene i en årrekke, skal drive butikkene på flyplassene i Oslo, Bergen, Stavanger og Trondheim. I TRN lover man store endringer og mange overraskelser:

Lokale og globale nyheter

– Det vil komme mange nyheter i butikkene våre. Vi skal bygge om så å si alle utsalgene og fylle på med nyheter – både norske og internasjonale. De reisende har virkelig noe å se frem til, sier kommunikasjonssjef Haakon Dagestad i TRN til flysmart24.

Nyhetene kommer til å omfatte alle varegrupper, alt fra drikkevarer, sjokolade til kosmetikk.

– Vi vil for eksempel lansere flere norske sider- og øltyper, norsk gin og flere typer norsk sjokolade og kosmetikk-merker som Linda Johansen og Emma Ellingsen. Men selvsagt vil de gamle og internasjonale traverne, som folk også kjøper i store mengder i forbindelse med flyturene sine, fortsatt finnes i vareutvalget, sier Dagestad.

Danket ut

Norske Airport Retail Norway skal være ansvarlig for flyplassene i Kristiansand, Ålesund, Molde, Kristiansund, Bodø, Evenes og Tromsø.

Dette selskapet kjenner man igjen fra flyplassen på Sandefjord Lufthavn Torp, og den som drev det avgiftsfrie salget på Moss Lufthavn Rygge.

Derimot det er nokså overraskende at den nye fransk-norske konstellasjonen med den franske taxfree-giganten Lagardère og den norske dagligvarekjeden Rema 1000 på eiersiden, ikke fikk noen del av kontrakten. Selskapet satser hardt, bl.a. med tidligere TRN-sjef Håkon Fjeld-Hansen i spissen, men fikk ikke napp hos Avinor.

Slik argumenterer Avinor selv for de to valgene:

Digital løsning

Airport Retail Norway AS: Tilbyder har presentert et enkelt og kostnadseffektivt konsept, tilpasset driften ved de mindre lufthavnene. Butikkene vil oppgraderes med nye elementer for lokal tilpasning. Tilbyder har vist en tydelig prisstrategi som møter Avinors forventninger på prisbesparelser for kundene. Tilbyder møter Avinors forventninger på det digitale området, herunder løsning for klikk & hent.

Attraktivt

Travel Retail Norway AS: Tilbyder har en svært god forretningsplan for å bygge digitale inntekter, tydelig konkretisert med ambisiøse målsetninger. Konseptet er tydelig, attraktivt og fleksibelt, med en helhetlig strategi for å øke kundeandelene. Konseptet møter forventninger på prisbesparelser. Svært effektiv logistikkløsning og korte leveringstider på klikk & hent. Eget lager for norsk e-handel. Utmerker seg med gjennomgripende vektlegging av bærekraft og konkrete miljøtiltak.