Lavpriskamp i hele Norden – men de skyr Norge

Ryanair og EasyJet satser i flere land Norden, men lite i Norge. Foto: Stansted Airport

Lavprisselskap fra hele Europa retter nå et angrep på markedet i Norden. Ryanair, EasyJet og Vueling nærmest pøser på med nye ruter til denne delen av Europa nå i sommer.

Bare ikke til Norge. Her blir vi i beste fall avspist med noen få nye avganger. Det er utenfor Norges grenser at det skjer ting:

Sverige, Danmark, men også Finland, er målskive for lavprisgigantenes nye inntog i Norden og får flere titalls nye billigruter til de mest populære markedene.

Er på radaren

Den norske flyanalytikeren Hans Jørgen Elnæs i WinAir mener at Norge ligger ugunstig til og dermed blir liggende i skyggen og går dermed glipp av den sterke konkurranseopptrappingen i Skandinavia:

– Norge er et utkantmarked i Europa, som nå i tillegg har fått på plass et meget slagkraftig Norwegian som vil bli nummer én flyselskap i Norge og et SAS som ikke vil gi fra seg en tøddel av sin markedsandel i Norge. Dette gjør at de ikke-skandinaviske konkurrentene heller konsentrerer seg om etterspørselen i de store markedene i sentrale og sørlige Europa, inntil videre, mener han.

Bakteppet er klart nok:

Bygger seg opp

Ryanair, Europas største flyselskap, bygger seg opp både i København, Billund og Stockholm og har sist nå også kastet seg tyngre inn i Helsingfos.

Til sammen dreier det seg om et femtitalls nye ruter i Norden, og ny base på Arlanda-flyplassen. På OSL har det kommet med to nye sommerruter, i tillegg til London og Vilnius som det hadde fra før.

Rivalen EasyJet er allerede stor i Danmark, men setter nå inn økt støt i Sverige med satsing både fra Stockholm og Gøteborg, med ruter til evigpopulære Spania. Selskapet hadde én eneste rute til Oslo Lufthavn, til Berlin, men den ble nedtonet før pandemien slo ut luftfarten. Nå er ruten ikke å finne i selskapets ruteplan.

Nye spanske ruter

Spanske Vueling bygger seg opp på danskenes hovedflyplass Kastrup. Vueling har riktig nok en rute til Barcelona fra Oslo og Bergen, men satser mye hardere i Danmark:

Her har selskapet nylig lansert nye direkteruter til Las Palmas og Tenerife, og har fra før av ruter til Alicante, Málaga og Palma de Mallorca. I tillegg til dette ruter også til Paris og Firenze, samt spansk rute fra Billund-flyplassen.

Elnæs sier at han er usikker på hvor langsiktig satsingen til EasyJet og Vueling er.

Har skumle planer

Derimot tror han Ryanair mener alvor:

-Ja, Ryanair tror jeg har mer skumle planer. Jeg synes jeg kjenner igjen denne «knipetang» manøveren som irene iverksetter, oppskalering i Danmark, Finland og Sverige som er rettet mot SAS-markeder. Base på Kastrup er neste trekk for Ryanair tror jeg, sier Elnæs.

Da tror han veien er kort for neste trekk, og det kan fort inkludere Norge:

«Norge er et «utkantmarked» i Europa»

Hans Jørgen Elnæs. Foto: Knut-Erik Mikalsen

– Med baser både på Stockholm Arlanda og København Kastrup, kan Ryanair brått kanskje kaste seg inn på det såkalte hovedstadstriangelet med ruter mellom København, Stockholm og Oslo. I tillegg kan de legge på en rute fra Kastrup til Helsingfors, mener Elnæs.

Så at Wzz Air brente seg

Han har derimot ingen tro på at Ryanair skal kunne satse innenriks i Norge, etter at Wizz Air gjorde et mislykket forsøk på det i sju måneder men la ned alle ruter i Norge i juni:

– Irene at Wizz Air nylig brent seg skikkelig i Norge og jeg forventer heller ikke noen stor kapasitetsøkning fra Ryanair på ruter til og fra Norge i sommer eller høst. Snart er Norwegian i gang med sin oppskalering. Luftkampen mellom SAS, Norwegian og Flyr vil Ryanair holde seg unna, tror jeg, sier Elnæs.