Luftkrigen i gang – første avgang for nytt flyselskap

Her legger Flyr ut på første avgang onsdag. Nå er det igjen tre aktører på de store rutene i Norge. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Et nytt kapittel i norsk luftfartshistorie er nå et faktum. I dag, onsdag, tok rute FS 408 av fra Oslo Lufthavn Gardermoen med kurs mot Tromsø. Det var en avgang som lenge har vært utsolgt.

Dermed er det igjen tre selskaper som skal slåss om de norske reisende, etter at Wizz Air trakk seg ut for noen uker siden.

Nå er det SAS, Norwegian og Flyr som skal «gjøre opp seg imellom».

Vil nordmenn velge norsk?

Jan Ohlsson er en av Sveriges mest anerkjente flyanalaytikere, og har bodd i Norge over et år og fått god innsikt i det norske luftfartsmarkedet.

Han er spent på hvordan nordmenn vil velge mellom de tre konkurrerende selskapene på norsk innenriks:

– Hvis nordmenn er opptatt av å fly norsk, bør de velge Norwegian og Flyr, og unngå SAS. For SAS er det selskapet som vil ha høyere priser for å overleve, men som ikke er norsk, sier Ohlsson til flysmart24.

Klar til kamp

Han tror, paradoksalt nok, at Flyr og de andre selskapene kan få fordeler av korona-pandemien ved at flere ferierer i hjemlandet i stedet for å legge sommerferien til utlandet:

– Ja, fortsatt problemer med grensepasseringer, krav om PCR-tester og vaksine-sertifikat kan også komme det norske hjemmemarkedet for flyselskapene til gode i sommer, mener Ohlsson.

Både SAS og Norwegian har spisset sin innsats, og Flyr skal konkurrere med to etablerte utfordrere som har ventet på den nye konkurrenten og skrudd opp rutetilbudet i en ferietid med voksende etterspørsel.

Fordel med forsiktig start

– Flyr må ta det forsiktig, og bare satse på sikre kort. Det blir nok plass til Flyr, selv om det er tre selskaper på de store rutene i Norge, sier Ohlsson.

Han sier gunstige leieavtaler for flyene er en fordel for en forsiktig start, slik Flyr satser på med bare tre ruter den første halvannen måneden. Selskapet betaler trolig bare for den tiden flyene er i bruk, og ikke når de står parkert.

«Det blir nok plass til Flyr»

Jan Ohlsson. Foto: Privat

– Alle leieavtaler går til laveste pris, og da er det ofte bedre å være på bakken enn i lufta, mener Ohlsson.

Han tror også Flyr kan få en gevinst av det bråket som har fulgt i kjølvannet av bonusutbetalinger på mange titalls millioner til sjefene i Norwegian.

Flyr taus

Hos Flyr holder man kortene tett til brystet, og vil ikke avsløre for mye.

Når flysmart24 spør kommersiell direktør Thomas Ramdahl i Flyr om hvilke ruter som selger best i inn- og utland, vil han ikke si noe konkret. Han svarer i en epost at Flyr er fornøyd med billettsalget.

Selskapet starter med ruter fra Oslo til Tromsø, Bodø og Harstad/Narvik, øker med Bergen og Trondheim fra 16. august og så til Alicante, Malaga og Nice fra slutten av august.