I år feirer et amerikansk flyselskap 50 år. Det bør alle de som i dag kan fly billig takke for. Southwest Airlines banet vei for det som i dag er velkjent som lavprisfly.
De dannet skole for alle andre som følger lavpris-modellen. Den ble født på en relativt liten flyplass i Texas i 1971.
– Hadde det ikke vært for Southwest Airlines og dereguleringen av luftfarten i USA, hadde det heller ikke vært noe Ryanair eller Norwegian, sier Espen Andersen til flysmart24.
Han er førsteamanuensis i strategi ved Handelshøyskolen BI, og har fulgt norsk og internasjonal luftfart på nært hold i mange år.
Slåss mot giganter
Southwest Airlines er i dag et av verdens største på lavpris, og slåss i dag om passasjerene mot flygiganter som bl.a. American Airlines, United Airlines og Delta Air Lines.
For Southwest ble motarbeidet av de store fra dag én, men svarte med avganger innen staten Texas. Dette var før det var fritt fram å sette i gang flyselskaper som fløy over hele kontinentet. Man måtte søke om tillatelse også i USA, og det var dyrt å fly.
Etter hvert deregulerte den daværende president Ronald Reagan amerikansk luftfart, og da grep Southwest muligheten for å kunne slå seg opp med billigfly og en helt ny forretningsmodell.
Billige valg
Den modellen har det vært trofast mot i alle de 50 årene selskapet har eksistert. Det gjorde alle valg for å kutte i utgiftene så mye som mulig og slik kunne tilby amerikanske forbrukere billige billetter:
– Southwest kjennetegnes av at de flyr til sekundærflyplasser, som er billigere å bruke enn de store og travle flyplassene i USAs storbyer. De flyr kun punkt til punkt og har en enhetsflåte bestående av Boeing 737-fly. Dessuten har de bare én klasse om bord som gjør servicetilbudet enkelt å håndtere, sier Andersen.
Snur raskt på flyplassen
Dessuten mener han at selskapet har tatt en del andre grep som også gjorde at det kunne få bedre økonomi i driften og dermed klare å holde prisene lave.
«Ryanair har kopiert Southwest sin modell best»
Espen Andersen. Foto: BI
Noe nytt skjedde på flyplassene, og det var ukjent for de store og tungrodde konkurrentene:
– De snudde raskt på flyplassene. De bruker minst mulig tid på å slippe av og få på passasjerer, slik får de utnyttet flyflåten flest mulig timer gjennom døgnet, sier han.
Fra bondelandet
Dessuten hadde de en spesiell fremgangsmåte når de skulle finne ansatte:
– De har hatt en annen rekruttering enn de tradisjonelle flyselskapene som ofte ansatte høyt utdannede i kabinen. Southwest rekrutterte folk fra bondelandet. Ikke bare var de billigere, men også mer lojale og satte sin ære i å gi god service til folk som ikke forventet dette når de valgte å reise med et selskap som Southwest, forteller Andersen.
Ryanair beste kopi
– Ryanair er uten tvil det europeiske selskapet som har kopiert Southwest sin modell tydeligst her i Europa, og har kanskje dratt den enda lenger enn Southwest. Også de satser bare punkt til punkt, og helst på små distriktsflyplasser som for eksempel Torp, mener Andersen.
Derimot mener han at Norwegian ikke har klart lavpriskopien så godt:
– Norwegian er mer en hybrid-versjon, som flyr til de sentrale flyplassene i Europa og som ikke har samme krav til rask rotasjon som andre lavprisselskap som f.eks. Southwest, sier han.