Oslo-mannen skulle reise med fly til Spania, og opplevde han det som for mange fremstår som mange flypassasjerers mareritt. Han glemte igjen mobilen på flyplassen. Gjenglemte saker rammer flere, og har faktisk mest sannsynlig sammenheng med korona-krisen.
For selv om antall reisende har falt kraftig, har tallet på gjenglemte ting på landets hovedflyplass ikke falt tilsvarende. Reglene og kravene før en reise er blitt mange, uoversiktlige og strenge.
De som jobber med dette på flyplassene mener at dette skaper stor usikkerhet blant mange. For noen blir det rett og slett for mye å huske på, og i forfjamselsen glemmer de å ta med seg alle eiendelene når de går om bord.
Der er Ulf Peter Hellstrøm etter all sannsynlighet en del av statistikken.
Stress og surr
Han har fått lære at de nye reglene lett kan skape stress og surr, og forteller en historie om at selv en liten mobiltelefon kan påføre reisende store problemer og ekstra utgifter.
– Mitt lille drama har gjort at jeg nå sjekker at jeg har mobilen med meg. Minst fem ganger i timen, forteller Ulf Peter Hellstrøm.
Episoden inntraff for noen uker siden da han skulle til Malaga via Stockholm, og han har skrevet et innlegg om opplevelsen som er publisert på nettsiden til Oslo Business Memo.
Var ikke der den skulle
I sin tid som utenrikskorrespondent i Aftenposten har han manøvrert seg på flyplasser kloden rundt, men denne gangen snublet han allerede før han hadde forlatt Gardermoen.
Reisen gikk via Stockholm, og på flyet over til Sverige oppdager han at alt ikke var som det skulle:
– Jeg har mobilen på innerlommen, men da jeg skulle sjekke den kjente jeg at dekslet var så bøyelig. Forklaringen var enkel – mobilen var ikke inni. Jeg trodde først jeg hadde mistet den på flyet. Det ble satt i gang en leteaksjon under setene, der deler av flymannskapet også deltok, men uten at den ble funnet, forteller Hellstrøm.
Tusenlappene fløy
Han hadde riktignok innreisedokumentene til Spania i papirversjon også, men turte ikke stole på at dette ville være nok. Uten all den øvrige personlige informasjonen han i likhet med de fleste har lastet ned på telefonen, måtte han etter ankomst Arlanda ta den tunge avgjørelsen om å snu hjem til Norge igjen.
Han sjekket hittegodskontoret på Gardermoen da han kom tilbake, men ingen telefon som hans var innlevert. Slukøret måtte han kjøpe ny telefon til mange tusenlapper og ny billett til Spania. Der fløy nye tusenlapper.
Så, da han et par dager senere senere troppet opp i område D i transitthallen på Oslo lufthavn, Norges suverent største flyplass, skulle han vente på sin SAS-flight til Malaga.
Rett overfor midtgangen i transitthallen lå utgang D8, der han to dager tidligere ventet på Norwegian-flyet til Stockholm. Han brukte ventetiden på Malaga-flyet til å streife innom området der han tilbragte tiden før Norwegian-flyet to døgn tidligere.
Sjekker oftere
– Og der, åpenlyst for alle andre reisende, lå telefonen min. Den lå på den samme hyllen som jeg hadde lagt den. Der de den altså ligget i nesten to døgn. Gardermoen er en trygg flyplass, mener han.
Opplevelsen har gjort at han nå er mer påpasselig når han skal ut og reise:
– For meg har mitt lille drama med mobilen i hvert fall ført til at jeg sjekker om jeg har mobilen minst fem ganger i timen, samme hvor jeg er. Det tar tid før jeg kommer over denne opplevelsen, sier Hellstrøm.
Han mener at det kan være betimelig å reise spørsmålet om ikke mange av oss blir så redde for å fly med de mange nye krav som nå stilles til reisende at risikoen for at noe går galt blir større enn pandemien. Han tror en flyreise har blitt en nervepåkjenning for mange
Kjenner igjen historien
Hos hittegodsselskapet ISS er man godt kjent med erfaringene som den Hellstrøm har fått etter sitt opphold på Gardermoen. Daglig må de plukke opp gjenglemte ting, eller får de innlevert av passasjerer eller andre flyplass-ansatte.
Lasse Solberg er driftssjef for ISS’ hittegodskontor på Oslo Lufthavn og sier at de mange nye reglene skaper stress som igjen fører til flere gjenglemte ting. Men stress er ikke forklaringen alene, mener han:
– Grunnen er også at vi i disse tider også andre typer reisende samt at de på grunn av økende trafikk tilbringer lenger tid på flyplassen. Det gir flere muligheter for å henlegge eiendeler. Vår erfaring tilsier jo at ferieturister glemmer oftere enn de som er mer erfarne og på jobbreise, sier Solberg til flysmart24.
Viktig innhold
Hos Avinor synes man det er hyggelig at Hellstrøm fant igjen telefonen etter såpass lang tid og at han oppfatter flyplassen som et trygt sted:
– Det et hyggelig å få positive tilbakemeldinger fra reisende på Oslo lufthavn. Og ekstra kjekt at denne passasjeren fikk tilbake mobiltelefonen sin. Vi kjenner sikkert alle til at mobilen er full av viktig innhold, sier markeds- og kommunikasjonssjef i Avinor, Cathrine F. Framholt.