Norwegian innfører 24 timers angrefrist på billettkjøp

Folk som kjøper billett hos Norwegian kan nå senke skuldrene litt. Fristen for å ombestemme seg blir kraftig utvidet. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Norwegian har kortere frist for å angre et billettkjøp enn de fleste flyselskap i Skandinavia. Nå blir det en endring på det, og fristen for å kansellere en bestilt billett blir nå utvidet til 24 timer.

Ordningen gjelder fra og med i dag, og er godt nytt spesielt for de som kjøper de billigste billettene. Norwegian har inntil nå operert med markedets korteste frist for å heve et billettkjøp, på bare 4 timer.

Hos Forbrukerrådet er man glad over at Norwegian nå følger sine konkurrenter.

Samme frist

Med dette nye tilbudet får Norwegian nemlig samme frist for å kansellere en billett med full refusjon som SAS og Widerøe har hatt i mange år.

Også det nye norske flyselskapet, lavprisaktøren Flyr, har valgt å legge seg på en frist på 24 timer.

– At Norwegian nå kommer etter på dette punktet viser at konkurransen i det norske luftfartsmarkedet fungerer, noe som kommer forbrukerne til gode, sier juridisk seniorrådgiver Thomas Iversen i Forbrukerrådet til flysmart24.

Han sier at konkurransen i det norske luftfartsmarkedet har tilspisset seg med det nye selskapet Flyr, i tillegg til SAS, Widerøe og Norwegian.

Tøff konkurranse

– Kampen om kundene er hard, og det kommer forbrukerne til gode i form av lavere priser og bedre transportvilkår. I motsetning til en del andre kjøp, så er det ingen lovfestet angrerett på flyreiser. Både SAS og Widerøe har likevel tilbudt forbrukerne en angrefrist på 24 timer tidligere, også for de billigste billettene, sier Iversen.

Hos Norwegian har man denne forklaringen på at selskapet nå utvider fristen og legger seg på samme nivå som konkurrentene:

– Det siste året har vist oss at situasjonen for reisende raskt kan endre seg. Derfor imøtekommer vi nå kundenes behov ved å gjøre billettkjøp mer fleksibelt, sier Christoffer Sundby, konserndirektør for marked, salg og kundeservice i Norwegian, i en pressemelding.

Bedre tid

Han mener at selskapet med den nye regelen også gir kundene større handlingsrom i forbindelse med for eksempel tilhørende hotellbestillinger eller andre forberedelser til reiser.

«Konkurransen i norsk luftfart fungerer»

Thomas Iversen, juridisk seniorrådgiver. Foto: Forbrukerrådet

Norwegian opererer med billetter i tre ulike kategorier: lowfare, lowfare pluss og flex. Det er varierende regler og vilkår etter hvilken billett man velger å kjøpe.

Uansett pris og kategori blir det nå én felles reglen for billettkjøpene hos selskapet:

– Kundene får full refusjon om de skulle velge å kansellere sin reise innen det er gått 24 timer etter at billetten ble kjøpt, sier Sundby.

Tidligere i pandemien har Norwegian innført midlertidige ordninger som kostnadsfri endring av billetter som i utgangspunktet ikke er fleksible.