Norwegian har fyrt av en skikkelig salve fredag formiddag når selskapet lanserer sine ruter for kommende sommerprogram: Selskapet skal fly 259 ruter i og fra Norden. Av disse er 136 fra Norge.
Dermed er kampen om neste års flypassasjerer allerede i gang, noe de to andre hovedaktørene i norsk luftfart – SAS og Flyr – må svare på.
– De siste månedene har vi merket en stigende etterspørsel fra kundene, og vi leverer med dette på strategien om å satse på Norge og Norden, sier Norwegians nye toppsjef, Geir Karlsen, i en pressemelding.
Noen i gang i år
Norwegian fremholder at det nye flyprogrammet er et resultat av en planlagte oppskaleringen av trafikken:
Det skjer i takt med lettelser i reiserestriksjoner og karantenekrav og økning i etterspørselen etter flyreiser, og skaper optimisme i selskapet.
Selskapet har hastverk, for en del av den opptrappingen for neste år som varsles nå har kortere horisont:
Passasjerene kan nå bestille billetter fra Oslo til Roma, Milano, Napoli, Sicilia, Warszawa, Wien og Amsterdam. De fleste av disse rutene starter opp allerede denne måneden.
Norge viktigst
Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i WinAir sier i en kommentar til flysmart24 at ruteoppsettet bekrefter at Norge er det viktigste markedet for Norwegian:
– Det er ingen tvil om at Norwegian skal gi SAS og andre flyselskap konkurranse i 2022 når selskapet oppskalerer flyflåten til i overkant av 70 fly, alle Boeing 737-800. Norge er det viktigste markedet og det viser også trafikkprogrammet for neste år, sier Elnæs.
Han sier at etter hvert som pandemien slipper taket, vil ferie- og fritidsmarkedet bli dominant.
– Der er det pris som gjelder. Det norske lavprisflyselskapet har en stor fordel i at kostnadsbasen er betydelig lavere enn hos SAS. Det fører igjen til at Norwegian kan tilby lavere billettpriser enn SAS, sier Elnæs.
Til populære feriemål langs Middedlhavet
Flysmart24 har sett gjennom trafikkprogrammet fra Oslo Lufthavn, men Norwegian vil som normalt betjene flere av de store flyplassene med ferieruter. Programmet går frem til 2. august.
Ikke overraskende satser Norwegian hardt på ruter til de populære feriemålene langs Middelhavet. Det betyr ruter til Spania, Hellas, Italia, Frankrike og Tyrkia.
Det er et tett non stop rutetilbud både til Malaga, Alicante, Palma på Mallorca og Barcelona med priser fra i underkant av 600 kroner én vei. Derimot er det satt opp to dirkete ukentlige avganger til et ettertraktet feriemål som Gran Canaria.
Til Antalya i Tyrkia er det satt opp fire ukentlige avganger fra april til midten av juni, deretter det er daglige avganger.
Til Nice er det som ventet rute hver dag. Til Kreta er er det satt opp to ukentlige frem til midten av juni, deretter daglig til Chania. Heraklion ser ut til å være droppet.
Det samme gjelder bl.a. til Split i Kroatia, også her blir det daglig fra midten av juni.
«Godt rustet»
Fremdeles er situasjonen for selskapet preget av pandemien, innrømmer Geir Karlsen:
– Norwegian står nå godt rustet til å klare seg gjennom 2022, selv om vi til en viss grad vil være påvirket av pandemien også i tiden fremover. Vi har en betydelig fleksibilitet ved bruk av flyene våre, og vi har etter restruktureringen lavere gjeld, en tilpasset flyflåte og organisasjon, og vi har fått inn ny kapital. Det har vært en tøff tid, men resultatet er at vi står sterkere nå enn før pandemien, sier Karlsen.