Store deler av Oslo Lufthavn har vært stengt siden pandemien lammet luftfarten i fjor. Når landets hovedflyplass i dag, fredag, åpner nok en del av de stengte terminalområdene, betyr det at så å si hele flyplassen er tatt i bruk igjen.
Det er første gang siden mars i fjor.
Selv om flytrafikken ennå sliter med å komme i gang igjen, er trafikken nå så stor igjen at flyplassen gradvis har måttet gjenåpne alle publikumsområder.
– Ja, når vi åpner pir sør i dag er det meste av arealet er nå satt i drift igjen. Flyplassen har et 120.000 kvadratmeter stort terminalområde. Det avstengte arealet vil etter i dag være 3 000 kvadratmeter. Altså er 97,5 prosent nå åpnet igjen, sier kommunikasjonsrådgiver Caroline Maria Nilsen i Avinor til flysmart24.
Åpner begge rullebanene
Det er ikke bare åpning av terminalområder som varsler om at flyvirksomheten er ferd med å våkne til liv igjen etter korona-krisen:
Flyplassen har siden 25. mars i fjor vært drevet med bare én av de to rullebanene i drift, på grunn av den kraftige og langvarige trafikknedgangen.
Fra førstkommende søndag klokken 06.30 er det slutt. God trafikkvekst gjør at det ikke lenger er å drifte flyplassen med enbanedrift lenger.
– Flytrafikken øker uke for uke, og vi ser at antall flybevegelser nå er så høyt at vi må kunne benytte oss av begge rullebaner i den daglige driften av Norges hovedflyplass, sier direktør for flysidedrift på Oslo lufthavn, Ole Petter Storstad.
Innenriks-vekst
Når terminalområdet som omtales som pir sør åpnes i dag dreier det seg om den armen som stikker ut fra hovedterminalen på innenriks-delen. Onde tunger var raskt ute og omdøpte den til «skrekkens terminal.»
Dette fordi det i utgangspunktet var så langt å gå til flyene her. I dag er det rulletransportbånd. Dette er en terminaldel som kun bruks til innenriks trafikk.
Denne delen av flyvirksomheten er i dag i sterk vekst, og ligger på bare 15 prosent under nivået fra siste normale år, 2019.
Har åpnet
Fra før av har Oslo Lufthavn også gjenåpnet det nye terminaltilbygget, pir nord. Dette er det store og nye området som ble innviet så sent som for tre år siden og som håndterer både innenriks- og utenrikstrafikk.
I tillegg har mange serveringssteder, butikker og kioskutsalg åpnet og driver normal virksomhet så lenge det er passasjertilgang på flyplassen.
Også samtlige taxfree-utsalg er nå permanent åpne igjen, så lenge det er flytrafikk. Duty free-virksomheten har vært knallhardt rammet av passasjerkrisen, men nå er det igjen normal tilgang på drikkevarer, parfyme og sjokolade igjen.
Innskekkings-areal
Fortsatt vil deler av innsjekkings-arealet være stengt. Det dreier seg om den opprinnelige delen av flyplassen, som skal brukes til testsenter for passasjerer som ankommer fra utlandet. Det flyttes fra bagasjehallen.
En liten del av dette området blir riktig nok brukt til innsjekking, men i all hovedsak er det den nye terminaldelen som før stort sett ble brukt av Norwegian, som skal brukes.
Dermed vil det fortsatt være begrenset område for de som skal sjekke inn, men i Avinor forsikrer man at det ikke skal bety unødvendig trengsel og køer:
– Kapasiteten vil være god nok selv om trafikken øker, sier kommunikasjonsrådgiver Caroline Maria Nilsen.
PS: Noen passasjerfunksjoner har ikke åpnet ennå. Det gjelder bl.a. ordningen med forenklet transfer som gjør det mulig for passasjerer med noen selskaper å reise videre inn i landet uten å sjekke inn igjen. Tollbehandlingen skjer automatisk på Oslo Lufthavn.