En sandstorm på Kanariøyene i februar i fjor har nå fått konsekvenser for SAS. Flyklagenemnda har vedtatt at fire reisende har rett på en erstatning på rundt 16 000 kroner. Det fordi en cateringbil kjørte inn i flyet og skadet SAS-flyet slik at det oppsto forsinkelse. SAS vil utbetale pengene.
Sandstormen førte til massive kanselleringer i slutten av februar 2020. Et meget stort antall fly fra ulike flyselskap ble også stående fast på flyplassene på bl.a. Tenerife og Gran Canaria. Andre fly igjen, som var på vei til ferieøyene, måtte snu og returnere til sine utgangspunkter.
Blant de som ble fast i stormen var et SAS-fly fra Tenerife til Oslo, som skulle ha tatt av den 23. februar. Den avgangen ble kansellert på grunn av forholdene.
Kaotiske forhold
Forhodene var kaotiske, og et stort antall reisende måtte akseptere å vente på hjemreise mens de var innlosjert på hoteller rundt om på øya.
Sandstormen fortsatte helt frem til kvelden den 24. februar, og da kunne SAS begynne å forberede seg på å fly hjem de sandstorm-faste feriereisende.
Noen fly fikk ta av, mens andre igjen ble holdt igjen av bl.a. flyfabrikken Boeing som ville sjekke flyenes motorer før det ble gitt klarsignal til å ta av igjen.
Så skjer uhellet
Det var da situasjonen oppsto. Da de reisende endelig skulle flys hjem oppstår det nok en situasjon. En cateringbil kjørte inn i SAS-flyet og skadet det slik at det ikke kunne ta av likevel. Hendelsen ble omtalt i flysmart 24 da den skjedde.
Ny forsinkelse oppsto, og nå ble hjemreisen utsatt igjen. Først én dag, så nok en dag, før flyet var reparert og sjekket.
Fire av passasjerene mente at de hadde krav på EU-kompensasjon for den ekstra forsinkelsen som oppsto etter at bilen med mat og drikke hadde kjørt inn i flyskroget.
Da de henvendte seg til SAS med krav om 400 euro hver, til sammen 1 600 euro, fikk de blankt nei.
Gikk videre etter avslag
Så klaget de avslaget inn for Transportklagenemnda for flyreiser, som nå har behandlet klagen.
Nemnda gir de reisende fullt medhold, og SAS’ pressetalsmann John Eckhoff sier til flysmart24 at selskapet vil følge denne avgjørelsen og utbetale rundt 16 000 kroner til de fire reisende.
De fire har fått medhold i at den forsinkelsen som oppsto da cateringbilen kjørte inn i flyet og skadet det, er å anse som en teknisk feil.
En slik hendelse gir rett til standard erstatning i tråd med EU-bestemmelsene.
Ekstremvær
SAS har i sin argumentasjon mot å utbetale erstatning vedgått at en teknisk feil må være en feil som flyselskapet i
utgangspunktet kunne eller burde ha kontroll over.
En teknisk svikt som følge av ekstremt vær, som i tillegg gjør at flyet må gjennomgå en inspeksjon, må imidlertid
sidestilles med for eksempel lynnedslag eller kollisjon med fugl.
Selskapet viste til at det har vært lang praksis i nemnda, og også slått fast av EU-domstolen, at slike hendelser må anses som ekstraordinære og frata selskapet for erstatningsplikt.
Ikke ekstraordinær
Nemnda er enig i at sandstorm er et forhold som unntar selskapet for erstatningsplikt. Det som skjer senere, kollisjonen å flyplassen, er noe annet.
Nemnda har landet på at denne episoden gjør at de fire passasjerene ifølge EU-forordning 261/2004 – selve bibelen for flyerstatninger – har krav på erstatning.
Den konkluderer med at de reisende har lagt frem dokumentasjon på at flyet ble påkjørt av en cateringbil.
SAS har derimot ikke forklart hendelsen med påkjørselen overfor nemnda. Den skriver at den ikke kan se at dette dreier seg om en ekstraordinær hendelse utenfor selskapets kontroll.
Konklusjonen er denne: – Nemnda bemerker at en påkjørsel av en cateringbil uansett ikke er å regne som en ekstraordinær omstendighet som ikke kunne vært unngått selv om alle rimelige tiltak var truffet, heter det i nemndas vedtak.