Nordmenn som har reist til utlandet på ferietur til tross for høy smitterisiko, må nå ha hjelp fra Europeiske for å komme seg hjem. Mange forsøker seg også på å få dekket karantene hjemme, men blir avvist.
Landets ledende aktør på reiseforsikring, Europeiske, har fått inn over 100 krav om hjelp fra kunder som på ulike måter har blitt utsatt for koronasmittens konsekvenser på reiser utenfor Norge i sommer.
Alle med reiseforsikring er nå dekket fullt ut etter at Utenriksdepartementet opphevet reiserådene tidligere i sommer. Det er de mest populære reisemålene som dominerer skadestatistikken.
Overraskende mange
Det har forsikringsselskapene fått merke.
– Vi var forberedt på at det ville komme slike saker. Men fordi mange nordmenn holdt seg hjemme i Norge, noe skadestatistikken også vitner om, overrasket det oss at det var såpass mange sykdomsrelaterte hendelser kundene ble utsatt for, sier kommunikasjonsdirektør Andreas Handeland i Europeiske til flysmart24.
Han sier at selskapet i rundt halvparten av sakene har måttet aktivt hjelpe til mens de ennå har befunnet seg på reisemålet – i resten av tilfellene har kundene meldt inn erstatningskrav i etterkant.
Må ha hjelp
– I de fleste tilfellene dreier dette seg om utvidet opphold på hotell eller i leilighet i forbindelse med isolasjon eller pålagt smittekarantene, samt ny hjemreise til Norge. Men vi får også inn krav om erstatning av tapte feriedager. Kundene får dekket det de har krav på ifølge vilkårene, sier Handeland.
Han sier at mange også setter fram krav om å få dekket hjemmekarantene etter å ha vært i lands som krever dette som følge av smittesituasjonen:
– Ja, mange tar kontakt med spørsmål om dette vil bli dekket. Men her har vi gjennom hele pandemien vært tydelige på at dette er en utgift som reiseforsikringen ikke erstatter, da den ikke regnes som akutt og uventet. Det er det viktig at norske reisende er klar over før de booker en reise eller faktisk drar på tur, sier Handeland.
Forberedt på høstferien
Foran høstferien har Avinor gått ut med en vurdering at dette vil bli årets reisetopp.
På spørsmål om Europeiske ser det nødvendig å gjøre noen tiltak i den forbindelse for å forberede seg på økt behov for hjelp, svarer Handeland:
– Vi jobber aktivt med å bevisstgjøre kundene på hva man risikerer ved å reise utenlands slik ting er nå. Så lenge det ikke foreligger noe reiseråd fra UD har kundene fullt ut gyldig reiseforsikring. Likevel kan ting skje, og det er alltid kjipt, enten det er sykdomsrelatert, medfører kostnader eller fordi det setter praktiske kjepper i hjulene, sier han.