Flyselskapene vil i gang med normal servering igjen

SAS har innført en begrenset servering, men ser frem til å åpne for full service igjen. Foto: SAS

Helt siden pandemien satte de fleste fly på bakken i mars i fjor, har det vært null servering om bord på de flyene som faktisk har vært i drift i Norge. Nå krever flyselskapene at det blir åpnet for normal servering på flyene når samfunnet gjenåpnes igjen.

Adm. dir. i NHO Luftfart, Torbjørn Lothe, sier at flyselskapene nå forventer å kunne tilby de reisende normal service igjen:

– Når nivå fire etableres skal samfunnet normaliseres, og vi tar det da for gitt at flyselskapene kan gjeninnføre ordinær servering, slik som før pandemien, sier Lothe til flysmart24.

Mat og drikke

Nøyaktig når nivå fire skal innføres, er ennå uklart.

Helseminister Bent Høie (H) er ikke tydelig på når dette kan skje. Fredag sa han at det vil kunne skje når alle voksne er ferdig vaksinerte, og det har vært nevnt tidspunkter som i eller i løpet av, september måned. Dette er også avhengig av hvordan den pågående smitteutviklingen går.

Når dette fjerde og siste nivået innføres, har Høie sagt at nordmenn da stort sett kan leve som normalt, før pandemien. Danmark har fastsatt denne situasjonen fra den 10. september.

For flyselskapene betyr det uansett at der ser frem til å endelig kunne begynne å servere mat og drikke som før, fra egne salgsvogner og der man slipper å forhåndsbestille serveringen.

Åpnet opp litt

I juli ble det åpnet litt opp på de strenge serveringsbestemmelsene:

– Ja, det ble foretatt justeringer i smittevernveilederen for flytransport før ferien, og selskapene kan nå gjennomføre et forenklet serveringsopplegg, forteller Lothe.

For flyselskapene er serveringen til passasjerene ikke bare et servicetilbud, men også en livsviktig inntektskilde. For spesielt lavprisselskapene er dette en uhyre viktig inntekt, i likhet med gebyrer og salg av sitteplass og bagasje.

Kaffe og te

I SAS har man, på bakgrunn av lettelsene som har kommet, fra i sommer gjeninnført en begrenset service, men lagt i det omfanget som var før pandemien:

– Nei, det er et enklere konsept enn før pandemien. Men det er uansett kaffe og te til alle med unntak av noen av de aller korteste rutene. Dette er et konsept som er under kontinuerlig vurdering og at vi kommer til å justere fortløpende, sier pressesjef i SAS, John Eckhoff.

For flyselskapene er det imidlertid ikke være normalt ombordsalg før dette kan foregå fra ordinære salgsvogner, slik det var før pandemien.

Begrenset

Hos Norwegian har man også igangsatt en begrenset service, går det frem av selskapets nettsider. Dette gjelder også på innenriksruter på over en time, noe som i praksis betyr ruter mellom Sør- og Nord-Norge:

– Den 19. august gjenopptok Norwegian salg av mat og drikke også om bord også på innenriksflyginger i Norge, Sverige og Finland. Serveringen består av et begrenset utvalg av snacks og drikke. Det betyr at vi i dag har servering på omkring 500 flygninger i uken, både innen- og utenriks, forteller kommunikasjonsrådgiver Eline Skari til flysmart24.

På internasjonale flyvninger på over 1 time har selskapet innført salg av snacks og drikke. Reisende kan dessuten forhåndsbestille et kaldt måltid på de fleste flyreiser som overstiger 2 timer og 15 min, heter det.