Det å fly begynner stadig mer å ligne slik det var før pandemien. Ikke før har flyselskapene i Norge startet gjeninnføringen av mer normal servering om bord, før Norwegian tar enda et skritt nærmere det normale.
Fra onsdag av blir det for første gang på et år mulig å handle taxfree om bord i flyene.
– Det vil være et tilbud på de samme flyvningene som før pandemien, sier kommunikasjonsrådgiver Eline Skari i Norwegian til flysmart24.
Viktig inntekt
Det innebærer at det blir et tilbud på de litt lengre utenlandsrutene, og åpnes altså fra 1. september.
Mens SAS har fjernet taxfree-salget om bord på sine rutefly av miljømessige årsaker, er dette fortsatt et viktig tilbud for Norwegian å kunne tilby sine reisende. SAS tilbyr taxfree på charteravgangene.
I tillegg til å være et viktig service-tilbud, er taxfree-handelen en del av de inntektene som sørger for å øke selskapets generelle inntjening og er med på å holde prisen på selve flybillettene nede.
En av tre kroner
Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i WinAir sier til at alle inntekter – i tillegg til billettinntektene – er avgjørende viktig, spesielt for lavprisselskapene.
Også for Norwegian:
– Taxfree og andre ancillary inntekter bør etter hvert representere 25 – 30 prosent av de totale inntektene for Norwegian, sier Elnæs til flysmart24.
Sete og bagasje
Ancillary inntekter er en sekkepost med alle andre inntekter enn billetten – salg av bagasje, sete og alle andre tjenester om bord.
I det siste hele regnskapsåret før pandemien, altså i 2019, opererte Norwegian med inntekter på mat, taxfree, bagasje og setevalg på 6,6 milliarder kroner. I samme periode var billettinntektene på 35 milliarder.
Elnæs mener at Norwegian bør se på hva andre av Europas store lavprisaktører som Ryanair og Wizz Air får til på dette området.
Mer enn halvparten
Av de to er det så avgjort Wizz Air som har klart å drive inntektene fra salg utenom billettene med størst suksess:
– Ser vi på Wizz Air så har dette selskapets ancillary inntekter vært på 45 prosent av de totale inntektene. Men under pandemien har faktisk selskapet økt dette ytterligere, til over 50 prosent av selskapets totale inntekter, sier Elnæs.
Han tror ikke Norwegian klarer å tangere Wizz Air:
-Nei, dit kommer nok ikke Norwegian. Det norske lavprisselskapet bør ha som ett langsiktig mål at minst 30 prosent av inntektene kommer fra salg av alt annet enn selve billettprisen, mener Elnæs.