Situasjonen for luftfarten over Atlanteren er svært usikker: Det har fått SAS til å utsette oppstarten av direkteruten til det østlige USA – to dager før den skulle komme i gang.
Det gjelder ruten mellom København og Boston, som skulle ha vært i sving fra onsdag av. Innbydelse til et arrangement i forbindelse med avgangen har vært sendt ut for lenge siden. Ruten har vært innstilt i korona-perioden.
Mandag kommer imidlertid kontra-beskjeden fra SAS til bl.a. flysmart24:
Analytiker: Tar ingen sjanser
Avgangen onsdag er kansellert og ruten utsatt inntil videre. I en epost fra SAS heter det:
«Vi må dessverre utsette arrangementet i København 1. september på grunn av usikkerheten rundt fortsatte reisebegrensninger og adgangskrav, og hvordan disse påvirker etterspørselen etter reiser til USA. SAS har besluttet å utsette starten på ruten København-Boston. Det betyr at SAS første flytur med det nye flyet type A321LR blir utsatt. Vi kommer tilbake med informasjon så snart vi har en ny dato», skriver selskapet.
Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i WinAir sier til flysmart24 at beslutningen hos SAS kan forklares slik:
– SAS tar ingen sjanser nå. Flyselskapene hadde håpet på at USA ville åpne opp for mer eller mindre ubegrenset reise mellom Europa og USA fra tidlig i september. Det blir det kanskje ikke noe av. Dette kan bli utsatt til november eller tidlig i 2022, ingen vet dette 100 prosent, sier Elnæs.
Ny flytype
Det var ikke bare snakk om en ny rute, men at SAS også skulle sette i trafikk selskapets nyeste flysatsing – Airbus A321LR.
USA-trafikken går i dag med større fly som har to midtganger. Det nye flyet er imidlertid et såkalt single aisle fly, med én midtgang.
Det har imidlertid tre klasser, som de store flyene: Business klasse, Plus-klasse og økonomiklasse. Bare lang færre seter i hver klasse enn de andre flyene.
I motsetning til SAS’ øvrige langdistansefly, er A321LR ikke laget for å ta med mye frakt, sier Elnæs:
– Flytypen som SAS skulle bruke er nok ikke helt optimal til flyfrakt, for det er flyfrakt som holder mange av langdistanse-rutene til mange flyselskaper i drift. Jeg tror det er smart av SAS å sette denne type flyruter på vent inntil man vet 100 prosent at det blir åpnet opp for reiser mellom Europa og USA, sier han.
Økt usikkerhet
Det har de senere dagene oppstått ytterligere usikkerhet rundt mulighetene for å fly mellom USA og Europa.
Til nå har trafikken stort sett gått én vei – fra USA til Europa. Mens EU og Europa har åpnet seg for amerikanerne, har reiser andre veien vært så så umulig.
De senere dagene har det dessuten kommer klare signaler om art Europa igjen vil stramme inn for reisende fra USA. Her har usikkerheten blitt så stor at SAS har trukket i nødbremsen, bare kor tid før Boston-ruten skulle starte.
Mindre fly
Den nye flytypen SAS skulle satse på for ruten København, er en flytype som normalt brukes på kort- og mellomdistanser.
Nå har den europeiske flyfabrikken Airbus videreutviklet den, og LR i tillegg til flytypen står for «long range», som betyr at flytypen har lengre rekkevidde.
Den blir derfor ansett som velegnet på strekninger mellom Europa og de østlige delene av USA, bl.a.
SAS har derfor utstyrt den med 157 seter fordelt på tre klasser – 22 på businessklasse, 12 på SAS Plus-klassen og 123 seter på SAS Go – økonomiklassen.