Ekspert om flyreiser: – Lang vei tilbake til normalen

Både SAS og Norwegian løfter seg etter korona-krisen, og hadde passasjer-fremgang i september. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Flyselskapene kappes om å sende positive signaler ut i markedet og fortelle at «nå er folks reisevirksomhet på vei tilbake til det mer normale.» Den påstanden kjøper ikke en av de mest erfarne luftfartsanalytikerne i Skandinavia.

Heller tvert imot, sier han:

– Det er en lang vei tilbake til normalen, sier Jacob Pedersen. Han er analysesjef i danske Sydbank, og en av de som følger utviklingen i flyselskapene nøye.

Gode tall fra SAS

Bakgrunnen er de ferskeste passasjertallene fra Norwegian og SAS som kom henholdsvis onsdag og torsdag. Der viser SAS til 1 148 000 reisende i september, mens Norwegian hadde 977 700 reisende.

Det norske lavprisselskapet vokser raskere enn SAS. Mens SAS oppgir at tallene viser en vekst på 90 prosent, kan Norwegian fortelle at deres tall vokser med 206 prosent.

Begge sammenligner imidlertid med september i fjor. Da var det full korona-krise, og myndighetene anbefalte stans i all unødvendig reising – også innenlands flyreiser. Økningen er tilsynelatende enorm, men skjer derfor fra et meget lavt nivå i fjor.

Naturlig forklaring

I september i det siste normale reiseåret, i 2019, hadde SAS i alt 2,9 millioner passasjerer, mens Norwegian hadde 3,3 millioner i sine flykabiner den samme måneden. Tallene deres nå er bare rundt en tredel av det normale.

Pedersen mener det er en naturlig forklaring på at SAS ikke opplever like stor vekst som Norwegian nå om dagen.

Han minner om at SAS, i motsetning til Norwegian, er et selskap som satser mer på forretningsreisende og mindre på fritidsreiser, slik konkurrenten gjør:

– September er vanligvis en måned der forretningsreisende tar mye plass i SAS ‘vanlige trafikk. Nettopp derfor er det heller ikke helt overraskende, men fortsatt veldig ille, at trafikkutviklingen stort sett er uendret fra nivået i august, skriver Pedersen i sin kommentar til SAS-tallene.

Tror på bedring

Han viser bl.a. til presentasjonen fra Norwegian om at det er i ferd med å bli et mer normalt bookingmønster hvor kundene igjen bestiller reiser langt frem i tid.

– Det er oppmuntrende for at reisen «tilbake til normalen» fortsetter. Men det er langt frem til normalen, advarer Pedersen.

Den danske flyeksperten ser imidlertid lys i enden av tunnelen:

– Til gjengjeld er det oppmuntring når vi ser framover. Søkene etter reiser begynner gradvis å gå tilbake til det normale. De har tatt et steg fremover etter at reisene til USA har åpnet igjen fra november. Både Danmark og Norge er søkene nå bare ca. 5 til 15 prosent under normalen, mens den i Sverige fortsatt er ca. 20% under normalen. Dermed er det mye som tyder på at trafikkgjenopprettingen vil være sterkere i de kommende månedene – og spesielt mot slutten av året, mener Pedersen.

«Utfordringer i kø»

Han mener imidlertid at utfordringene står i kø for SAS, som nylig gjorde det kjent at selskapet danner to nye datterselskaper – SAS Connect og SAS Link – der den fremtidige veksten skal skje. Dette blir også selskap med andre lønns- og arbeidsbetingelser enn i morselskapet Scandinavian Airlines.

Dette mener Pedersen er et fornuftig grep:

– Utsiktene til høyere reiseaktivitet i den kommende perioden er selvsagt gode nyheter for SAS, men utfordringene står fortsatt i kø. Spesielt på kostnadssiden er det behov for forbedringer. SAS er i full gang med å ta de første stegene. Dette har blitt gjort ved å etablere nye plattformer, å sikre selskapet mer konkurransedyktige kostnader, mener Pedersen.