Kunne ikke lande – det gir reisende rett til erstatning

Flyet fra Wizz Air kunne ikke lande i Tromsø. Det mener flyklagenemnda kvalifiserer for erstatning siden reisende ble kraftig forsinket. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Den kortvarige satsingen på norsk innenriks fortsetter å forfølge det ungarske lavprisselskapet Wizz Air. Nå mener flyklagenemnda at et mislykket landingsforsøk i Nord-Norge i vinter bør gi de reisende rett til økonomisk kompensasjon.

Dette bestrider Wizz Air på det sterkeste.

Det vakte stor oppsikt da Wizz Air overrasende kastet seg inn i kampen med SAS og Norwegian på norsk innenriks i november i fjor. Selskapet hadde på det meste 15 ruter her i landet.

For glatt for landing

Starten var langt fra problemfri. Møtet med norsk vintervær med våt snø over is på rullebanen, gjorde bl.a. at selskapet måtte gi opp å lande på Tromsø Lufthavn ved et par anledninger.

På sosiale medier ble flyselskapet gjort til latter etter hendelsen, som også førte til store avisoppslag.

Det kom inn to klager mot selskapet etter en flyving fra Oslo til Tromsø den 14. desember i fjor.

Flyet, en Airbus A320, gjorde flere forsøk på å lande, men ga opp og returnerte etter hvert til Oslo. Både SAS og Norwegian oppgis å ha landet uten problemer denne kvelden.

Passasjerene fikk tilbud om overnatting og ny reise to dager senere.

Kraftig forsinket

Wizz Air har forklart at flyet ikke kunne lande på Langnes-flyplassen fordi rullebanen var for glatt. Selskapet og har avvist krav om erstatning i de to sakene.

Dette fordi de mener situasjonen skyldtes ekstraordinære omstendigheter utenfor selskapets kontroll, og reisende var derfor ikke erstatningsberettiget.

Reisende reagerte annerledes.

I begge sakene ble det satt frem krav om standardkompensasjon i henhold til EUs regelverk på 250 euro for hver passasjer. Dette fordi de ankom mer enn 3 timer forsinket til reisemålet.

I den ene saken ble det kun krevd standardkompensasjon. I den andre ble det også satt frem krav om dekning av nye flybilletter og mat.

Feil flytype

Etter at begge kravene ble avvist av Wizz Air, klaget de sakene inn for flyklagenemnda. Den har gitt de reisende fullt medhold.

Wizz Air har overfor flyklagenemnda begrunnet kanselleringen med at den aktuelle flytypen hadde begrensninger for landing under slike værforhold.

En av klagerne fremla en artikkel fra media der det fremgikk at Wizz Air ikke var kjent med hvordan rullebanen prepareres for at flyene – inkludert flytypen som Wizz Air benyttet – skulle kunne lande under slike værforhold som det var den aktuelle kvelden.

Reagerer kraftig

Klagenemnda mener at værforholdene alene ikke vare årsak til overflyvningen, men at Wizz Air hadde satt inn feil flytype som var uegnet for denne flyvningen.

Hos Wizz Air reagerer kommunikasjonsdirektør Andras Rado skarpt på konklusjonen hos nemnda om at flytypen selskapet brukte var feil for de forholdene som var i Tromsø.

– Wizz Air avviser kategorisk påstander om at flyselskapet brukte feil flytype. Kapteinene på den aktuelle flyvningen bestemte seg for å fly tilbake til Oslo på grunn av ugunstige rullebaneforhold – våt snø over is – på destinasjonsflyplassen, sier Rado til flysmart24.

Alternativ flyplass

Han sier at Wizz Air overholder alle sikkerhetsprosedyrer så vel fra flyprodusenten Airbus, flyselskapets interne regler så vel som alle norske sikkerhetsprosedyrer og forskrifter.

– Skulle flyets kaptein mene at rullebanen eller andre forhold gjør det uhensiktsmessige å lande, har de myndighet til å ta avgjørelsen om å avbryte landingen og gå til en alternativ flyplass. Det er Wizz Air sitt endelige mål å fly sine passasjerer trygt og i tide til destinasjonene. Sikkerheten til våre passasjerer, mannskap og fly har alltid vært og vil forbli Wizz Airs topp-prioritet. Den kan ikke fravikes under noen omstendigheter, sier Rado.