Verdens korteste rute for verdens største passasjerfly

Det er enorme dimensjoner over Airbus A380-flyene. Singapore Airlines tar nå flytypen i bruk på kort rute. Foto: Singapore Airlines

Normalt sett blir verdens største passasjerfly, det europeiske Airbus A380, brukt på lange og trafikktunge ruter. Svært ofte også mellom kontinentene. Men slett ikke alltid.

Som flysmart24 har skrevet tidligere, er flytypen på vei ut av luftfarten. Airbus har stanset produksjonen av den på grunn av sviktende etterspørsel.

Andre flytyper med stor passasjerkapasitet vist seg å være mer lønnsom for flyselskapene enn de enorme fire-motors drivstoffkrevende superjumboene.

Som Oslo – Bergen

Nå gjør Singapore Airlines, som var det flyselskapet som tok i bruk denne flytypen først i verden, en ny vri med flytypen som det nå setter gradvis inn i trafikk igjen mellom Singapore og London.

Før det har selskapet satt superjumboen opp på en rute mellom Changi-flyplassen i Singapore og til Kualur Lumpur.

Det er en rute som har en flytid på under en time, ifølge flynettstedet Simple Flying. Her kan prosessen med å fylle opp flyet ta like lang tid som selve flyturen.

Det kan godt sammenlignes med flyturen fra Oslo til Bergen og Trondheim.

Knapt i luften

Normalt sett innebærer det å fly med Airbus A380 at man som passasjer kan nyte godt av en omfattende om bord-service på rutene som gjerne varer i 15 timer.

Slik blir det ikke på den nye ruten til hovedstaden i Malaysia.

Her rekker man knapt nok å nyte det å kunne reise med kjempejumboen før det blir snakk om å gjøre seg klar for landing.

Den korteste A380-ruten i dag flys av Midtøsten-selskapet Emirates, og opereres mellom Dubai og Muskat i Oman. Den tar rundt 1 time og 15 minutter hver vei.