Tre siste superjumboer – en god og en dårlig nyhet

Det er dimensjoner over Emirates A380-fly. Nå får selskapet tre nye superjumboer. Foto: Emirates

Det begynner å nærme seg teppefall for produksjonen av verdens største passasjerfly, det europeiske Airbus A380.

Selskap etter selskap melder at de setter kjempeflyet på bakken for godt. Flyselskapene vil ikke ha flere A380-fly, rett og slett.

Flyene var for store og kostnadskrevende, og beslutningen om å legge ned produksjonen ble tatt lenge før korona-pandemien.

Så kommer dette: Tre nye A380-fly skal leveres i slutten av året.

Føler sorg

Det er både en god og en dårlig nyhet.

Dårlig, fordi mange flyentusiaster føler direkte sorg over at det bærer mot slutten for den populære super-jumboen. De reisende har kåret A380 til verdens beste flytype.

Samtidig er leveransen av tre nye fly en gla’sak for mange:

Det er grossisten av A380-flyet, det Dubai-baserte flyselskapet Emirates, som skal ta imot de tre flyene i november. Flyene skulle egentlig ha vært levert til neste år, men har blitt fremskyndet.

Til glede for mange forteller Emirates nå at selskapet fremdeles – og i minst 20 år til – skal fortsette å fly megajumboen.

Trøstens ord

Det vil gi publikum en god mulighet til fortsatt å oppleve det største passasjerflyet som har vært produsert.

Sjefen for Emirates, Tim Clark, sender ut en trøstens beskjed for mange A380-fans når han melder ut:

– Emirates vil fortsette å være det flyselskapet som drifter flest av dette store og moderne flyet de neste 20 årene, og vi ønsker å sikre at Emirates A380-opplevelsen fortsetter å være en favoritt blant våre kunder ved å investere i å forbedre våre produkter og tjenester, sier han i meldingen.

Skal stanses

Det er allerede besluttet at produksjonen skal stanses, og de tre flyene som sendes til Dubai vil også mest sannsynlig innebære den aller siste kommersielle leveransen av A380.

Etter dette lukker Airbus ordreboken for godt, etter at A380-flyene har vært i kommersiell drift siden 2007.

Det var Singapore Airlines som var første kunde til å sette megajumboen i rutedrift.

Som eneste sted i Skandinavia brukte Emirates A380 på ruten til København inntil korona-krisen tvang selskapet til å gå ned til Boeing 777-300ERm den samme flytypen som selskapet bruker på sin Oslo-rute.

Her flyr de nå

For de som kunne tenke seg en A380-opplevelse, vil Emirates i løpet av oktober ha gjenopptatt flyvningene med sine A380 til et dusin av populære ruter mellom Dubai og:

Amman, Kairo, Düsseldorf, Frankfurt, Guangzhou, London Heathrow, Los Angeles, Manchester, Mauritius, Moskva, München, New York JFK, Paris, Toronto, Wien, Washington DC og Zürich.