Reisende reagerer: – Det er ekstremt møkkete overalt

Reisende klager over skitt og støv på Oslo Lufthavn. Flyplassens ledelse lover bedring. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Klagene på manglende renhold på landets hovedflyplass fortsetter å komme, selv om trafikken er 60 prosent lavere enn normalt og bruken av flyplassens velvære-fasiliteter har gått tilsvarende kraftig ned.

En SAS-ansatt har sendt inn en klage til flyplassens ledelse, og legger ikke fingrene imellom når vedkommende beskriver forholdene også de ansatte møter:

«Det ser rett og slett ikke ut på toalettene på flyplassen. De aller fleste faktisk. Nå er jeg på herretoalett ved den gamle sas innenriks-loungen. Dette bør dere virkelig få et større fokus på,» skriver vedkommende og kaller forholdene for «skittent og litt ekkelt.»

Søppel og rot

Så sent som i mars belyste flysmart24 renholdet på flyplassen. Også da var det ansatte som klaget over at «flyplassen fremstår som skitten og urenslig,» mens andre mente at smittevernet ble ivaretatt på en sviktende måte.

Nesten et halvt år senere er det fremdeles klager på renholdet. I tillegg til den SAS-ansatte, har andre reisende henvendt seg til flyplassen med skriftlige klager:

Tonen fra besøkende er fremdeles knallhard, her en en annen klage som har kommet inn fra en mann som fløy fra hovedflyplassen:

«Det er ekstremt møkkete overalt. Det er nesten så det er ubehagelig å sette seg ned. Verre enn på t-banen i Oslo,» skriver vedkommende.

Ville ikke sette seg ned

En svensk passasjer skriver:

«Jeg fløy fra gate 15 og må bare si at det ikke var en eneste stol jeg ville sitte på. De var tydeligvis ikke rengjort på lenge, noe som i en pandemi kanskje ikke er så passende,» skriver hun.

En annen passasjer er også oppgitt over møtet med landets hovedflyplass:

«Forferdelig dårlig hygieniske forhold. Matrester og søppel på bord, stoler og gulv i hele restauranten. To personer på jobb og ingen av dem rydder. Ingen andre spisesteder åpne så man kunne ikke velge annet sted,» skriver vedkommende.

Lovet bot og bedring

Det er ikke bare inne på selve terminalområdet at reisende finner støv og skitt:

«Det er ille å se hvordan det ser ut på broene ned til flyene på Gardermoen. Det er lag med støv, store lodotter, småsøppel, brukte munnbind mm. Det er lite hyggelig å bli møtt slik når man går på og av flyene. Hva må utenlandske gjester tenke om Norge? Noen må komme å vaske. Sånn har det vært ganske lenge,» skriver vedkommende.

Når flysmart24 tidligere har satt søkelyset på renholdet med klager klager over skitne og nedgrisete toaletter, søppel på gulv og rot og søppel på mange av serveringsstedene, har Avinor lovt bot og bedring.

Oslo Lufthavn beklaget det hele og sa at klagene skulle tas opp med leverandøren av vasketjenester.

Jobber fortsatt

I en kommentar til de nye klagene som flysmart24 omtaler i dag skriver kommunikasjonssjef i Avinor, Gurli Høeg Ulverud at «status fra Avinor er fortsatt at vi jobber kontinuerlig med å forbedre oss:»

– Tilbakemeldinger på renhold er derfor viktig både for passasjeropplevelsen og ansattes arbeidsmiljø og trivsel.  Vi ser at det fra tid til annen registreres klager fra ansatte og passasjerer på renhold av toalett og/eller andre områder. Alle slike klager tas alvorlig og følges opp med vår leverandør av renholdstjenester, skriver hun.

Hun skriver at Avinor gjennom hele pandemien hatt stort fokus på renhold som et viktig smitteforebyggende tiltak.

Store flater

– Vi har daglig kvalitetsoppfølging av renhold og vurderer løpende behov for endringer. I oppfølgingen er det særskilt fokus på smitteforebyggende renhold av berøringsflater. Vi vil fortsette å følge opp dette tett med vår leverandør i tiden fremover, skriver Ulverud.

Hun understreker at det er store flater som skal overvåkes:

– Det gjøres på daglig basis rent på rundt 200 000 kvm på Oslo lufthavn, overordnet får vi gode tilbakemeldinger fra passasjerene på renhold, men selvsagt tar vi slike innspill seriøst og slike hendelser forekommer dessverre iblant, skriver hun