Her legger det nasjonale finske flyselskapet Finnair ut på en flyvning fra Stockholm Arlanda til den thailandske hovedstaden Bangkok. Det varsler en langt tøffere konkurransesituasjon for SAS på oversjøiske ruter.
Avgangen før helgen var nemlig første skritt i en tøffere konkurransesituasjonen for SAS, som er markedslederen for langruter fra Skandinavia.
Fra før av er konkurransen knallhard på Europa-rutene for SAS. Nå blir livet tøffere også på langrutene, og med de nye rutene blir Finnair størst på langdistanse fra Stockholm. SAS er slått på sin egen hjemmebane.
Normalt fra Helsingfors
Den finske utfordreren Finnair inntok «SAS-bastionen» Arlanda fredag. Det stanser ikke der når det gjelder konkurransen på langdistanse-rutene.
Om noen måneder melder også norske Norse Atlantic Airways seg klar for avgang. Det setter SAS under dobbel ild fra Skandinavia.
Finnair har normalt landets egen hovedflyplass i Helsingfors, Vantaa, som sin arena for konkurransen om reisende til Asia. Mange nordmenn bruker selskapet på sine feriereiser til og fra bl.a. Thailand.
Snapper fra SAS
Selskapet har imidlertid utvidet sin konkurransearena til Sverige som følge av at SAS har konsentrert stadig mer av sin langdistansesatsing til Københavns lufthavn Kastrup.
Det har etterlatt et rutemessig tomrom på Arlanda, som nå Finnair skal fylle.
De første avgangene gikk i helgen. Det gjaldt ruter til Bangkok, Phuket og Miami. I løpet av noen uker starter også ruter til Los Angeles og New York.
Dermed snapper den finske konkurrenten langdistansemarkedet på Arlanda fra SAS, som alltid har hatt den dominerende posisjonen der – også på langdistanse.
Så kommer Norse Atlantic
Finnair operer de nye rutene med sin flåte av nye langdistansefly av typen A350, en type også SAS satser på.
Situasjonen på langdistanse-markedet i Skandinavia blir ytterligere skjerpet når Norse Atlantic Airways starter sine flyvninger fra Oslo til ulike byer i USA.
Det skjer etter planen i løpet av første halvdel av 2022. Hvordan ruteplanen blir, er ennå ikke klart.
Hovedeier og adm. dir. i Norse, Bjørn Tore Larsen, har imidlertid gjort det klart at den aller første avgangen for det nye selskapet skal gå fra Oslo.
Mindre flyplasser
Så spørs det om det blir til New York, Fort Lauderdale eller Los Angeles.
I motsetning til SAS og Finnair har Norse bestemt seg for å ikke bruke de store flyplassene.
Norse skal i stedet bruke flyplasser som New York Stewart, Fort Lauderdale i Florida og den kanskje aller minst kjente av dem – Ontario i California. Den ligger en times kjøring øst for Los Angeles.
PS: Om ikke Finnair og Norse Atlantic var nok ny konkurranse for SAS, kommer også United Airlines med sommerrute mellom New York og Bergen fra juni.