Her jobber SAS’ teknikere på et fly som sto på bakken på Alta lufthavn sist sommer. Flyet hadde fløyet inn i en flokk med fugler, med defekt motor som resultat.
Alta-episoden skjedde i sommer og var den foreløpig siste for SAS, ifølge overvåkingstjenesten Aviation Herald. Hos Luftfartstilsynet sier man at antall birdstrikes ikke har blitt redusert under korona-pandemien, tross sterkt redusert flyaktivitet også i Norge:
– Det har vært en oppgang i antall birdstrikes under covid-19, sett ut ifra antall flybevegelser, sier Karin Myklebust, seksjonssjef for flysikkerhetsstyring i Luftfartstilsynet, til flysmart24.
Store konsekvenser
For SAS fikk sammenstøtet med en flokk fugler under landingen i Alta i sommer store konsekvenser. Flyet måtte settes på bakken, returen ble kansellert og et nytt fly måtte sendes til Troms og Finnmark for å hente passasjerene.
Det viste seg raskt at det ikke var noen god idé å forsøke å reparere motoren som var blitt skadd.
Derfor ble en helt ny motor lastet opp på en bil i Danmark, og fraktet de 215 milene nordover.
– Flyet ble stående to-tre uker i Alta mens ny motor ble kjørt opp og skiftet. Den skadde motoren ble returnert til København. I og med at vi ikke kjører med full kapasitet og har fly i reserve, fikk det ikke de store operasjonelle konsekvensene, sier pressesjef John Eckhoff i SAS til flysmart24.
Fem hendelser
Alta-kollisjonen var den femte birdstrike-hendelsen for SAS siden og inntraff den 22. juni 2021, ifølge nettstedet Aviation Herald.
Flyet fra Oslo kom inn i en flokk med fugler. Kapteinen avbrøt landingen og fløy en runde rundt flyplassen for så å lande igjen 8 minutter senere.
17. mai 2021 skjedde en annen fuglkollisjon, denne gangen i Stockholm på vei til Skellefteå. Rundt 5 000 fots høyde skjer sammenstøtet, og flyet returnerer til Arlanda.
Noen dager senere, 13. juni, skjedde det en annen fugl-kollisjon, da på Umeå flyplass i Sverige. Flyet fløy inn i en flokk med måker, og ble satt på bakken etter landing.
1. september 2019 fikk et av selskapets fly fugl inn i den ene motoren da det skulle lande i Stockholm etter en flyvning fra Rhodos.
29. oktober 2019 oppsto kollisjonen med fugl da et Airbus A330-fly var på vei fra København til Chicago. Langdistanseflyet snudde etter en time i luften.
Da er det mest kritisk
Jo Bjørn Skatval er både pilot og leder for flysikkerhetskomiteen i Norsk Flygerforbund.
– Situasjoner hvor vi treffer på fugl, enkeltvis eller i flokker er mest kritisk i utflygingsfasen og hvis de treffer motor eller propell. Det er da motorene arbeider hardest og er mest ømfintlig for å bli truffet av eller fly inn i fugl. Vekt og antall på fuglene spiller selvsagt en rolle for skadeomfanget, men også hvor vi opplever disse «bird-strikes», forklarer Skatval overfor flysmart24.
Han sier at hvor i motorområdet sammenstøtet skjer kan gjøre stor forskjell, men at også andre viktige deler av flyet kan bli skadet.
– Skadene er også avhengig av flyets hastighet. Hvordan en skal forholde seg til fugler avhenger selvsagt hvor tidlig en kan se de, og de vurderinger crewet gjør da. Det er ingen fast regel om hvordan en skal unngå eller minimere fugleskader, så der vil pilotene bruke sin erfaring og situasjonsforståelse for å ivareta best mulig trygghet for luftfartøyet og passasjerene – og altså ikke fuglenes velferd, sier Skatval
Her skjer det
Ifølge Luftfartstilsynet er det et nært samarbeid mellom tilsynsmyndighetene og flyplassene for å hindre slike hendelser, men at noen flyplasser er mer utsatt enn andre på dette området:
– De fleste kollisjoner mellom fugler og fly skjer naturlig nok under avgang, innflyging og landing da det er under disse fasene flyet befinner seg i den høyden flest fugler flyr. Noen flyplasser er mer plaget av kollisjoner mellom fugler og luftfartøy enn andre. Dette har gjerne med flyplassens omgivelser å gjøre. Flyplasser kan sette inn tiltak for å minske sjansen for fuglekollisjoner. Fugler har i tillegg variasjoner i migrasjonsmønstrene sine som også vil påvirke antall kollisjoner mellom luftfartøy fra år til år og fra sted til sted, sier seksjonssjef Myklebust.