Vil starte åtte nye ruter fra Oslo – kan gi tidenes priskrig

Det irske lavprisselskapet melder seg for alvor på i kampen om de reisende fra Oslo Lufthavn. Vil åpne åtte nye ruter til sommeren, i konkurranse med SAS, Norwegian og Flyr. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Det irske lavprisselskapet Ryanair har overrasket luftfarten i Skandinavia med en kraftig satsing på ferie- og fritidsruter i Sverige og Danmark. Flyanalytikere har varslet litt av et blodbad som følge av at selskapet pøser på med nye ruter i de to markedene, til ekstremt lave priser.

Nå flyttes denne priskrigen også over til Norges hovedflyplass. Det viser ruteplaner som selskapet arbeider med, og som flysmart24 nå kan avsløre.

Ryanair har nemlig søkt om avgang- og landingstillatelser for en rekke nye direkteruter som selskapet ønsker å fly i konkurranse med SAS, Norwegian og Flyr fra Oslo Lufthavn.

Dette er rutene

Ryanair opererer fra før av ruter mellom Oslo og London Stansted, den litauiske hovedstaden Vilnius, samt til Katowice i Polen.

Når sommersesongen starter, i slutten av mars, kan satsingen fra Norges hovedflyplass bli betydelig utvidet. Om selskapet satser på å etablere base i Norge med fast stasjonerte fly på Gardermoen, er ikke kjent.

Flysmart24 får bekreftet i Airport Coordination Norway at Ryanair har søkt om landings- og avgangstider for følgende åtte nye ruter:

  • Oslo – Paris Beauvais
  • Oslo – Palma de Mallorca
  • Oslo – Stockholm-Arlanda
  • Oslo – København
  • Oslo – Alicante
  • Oslo – Berlin
  • Oslo – Brussel
  • Oslo – Malaga

Tidenes priskrig

Ryanair opplyser til flysmart24 at selskapet ikke ønsker å kommentere saken.

Blant de nye rutene er altså en åpning på det normalt svært lønnsomme skandinaviske hovedstadstriangelet, rutene mellom Oslo, København og Stockholm.

Når Oslo nå ser ut til å bli innlemmet i rutekartet er de tre skandinaviske hovedsteder med, da mangler bare rute mellom Kastrup og Arlanda.

Ruten skal flys i konkurranse med SAS og Norwegian. Hvor hyppige avganger det blir og når rutene starter, er ikke klart ennå.

Spansk interesse

Rettighetene på Oslo Lufthavn – slots som det heter – er åpne fra slutten av mars når flyselskapenes sommerprogram starter.

Om selskapet satser på å etablere base i Norge med fast stasjonerte fly på Gardermoen, slik selskapet satser på å få til i Sverige og Danmark, er ikke kjent.

Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i WinAir sier til flysmart24 at det nå konkurransen kan gi prispress på rutene mellom hovedstedene:

– Om Ryanair mener alvor, kan det bety mer konkurranse på de lukrative rutene mellom de skandinaviske hovedstedene. Men, det forutsetter at Ryanair kommer inn med betydelig kapasitet. Det betyr mange daglige ruter. Det holder ikke med noen få ruter per dag, sier han.

Det er også verd å merke seg Ryanairs interesse for de populære rutene til tre av de mest attraktive spanske feriemålene for nordmenn.

Sikrer lave priser

Ryanair plukker de lavest hengende fruktene når de velger å satse på ruter til alltid populære Alicante, Malaga og til ferieøya Mallorca, og hovedstaden Palma.

Dette er alle ruter som i dag flys non stop av SAS og Norwegian, og der også det nye norske selskapet Flyr satser stadig tyngre, og med lave priser og rause bagasjeregler som lokkemiddel.

At Ryanair, med sine ultra-lave grunnpriser nå legger seg inn i denne konkurransen, kan reisende oppfatte som en garanti for at prisene til neste år kommer til å bli lavere enn om Ryanair ikke hadde meldt seg.

Så er det slik at Ryanairs ruteplaner som nå blir kjent, kan bli både avlyst, endret eller til og med utvidet.

Da selskapet kastet seg inn på det svenske markedet, var det med en håndfull ruter.

Skal sikre likebehandling

Derimot om Ryanair mener alvor, kan det bety mer konkurranse på de lukrative rutene mellom de skandinaviske hovedstedene. Men, det forutsetter at Ryanair kommer inn med betydelig kapasitet, som betyr mange daglige ruter, der holder ikke med noen få ruter per dag.

Det gikk imidlertid ikke lang tid før denne satsingen ble utvidet med stadig nye ruter, også innenriks i Sverige.

Flyselskapene melder inn interesse for nye ruter til Airport Coordination Norway.

Det er et selskap uavhengig av Avinor og som skal sikre at alle selskaper blir likt behandlet med hensyn til sine planer for nye ruter og avgangstider for disse.

Selskapene har frist til slutten av januar med å frasi seg sine tildelte slots, og det kan de gjøre uten noen form for forpliktelser.