Nordmenn har tre soleklare taxfree-favoritter

Disse tre varene selges det aller mest av på taxfree-butikkene på norske flyplasser, regnet etter antall solgte enheter. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Å handle på taxfree blir som regel forbundet med det å sikre seg kvoten med billig øl, vin og brennevin. De senere årene har imidlertid andelen alkohol minsket i det totale taxfree-salget på norske flyplasser.

Andelen andre type varer – som parfyme, sminkeartikler og sjokolade – har nemlig økt i omsetning.

Enda tydeligere blir utslagene når man snakker om antall solgte varer. Helt på toppen av salgskurven for taxfree i Norge ligger da tre klassiske norske sjokolader. Ingen andre varer blir det solgt tilnærmelsesvis så mange av som disse.

Tar innpå

Kommunikasjonssjef Haakon Dagestad i Travel Retail Norway (TRN) er klar på hvilke favoritter nordmenn plukker med seg når de svinger innom en flyplass-butikk:

– Det mest solgte produktet i antall enheter solgt er vanlig Freia Melkesjokolade. Det nest mest solgte er Freia Kvikk Lunsj og det tredje mest solgte er Freia Melkehjerter, forteller Dagestad til flysmart24.

Det er ikke småtterier det dreier seg om i antall solgte varer:

– Nei, dette er varer vi selger et par hundre tusen av i normale år. Grunnen er at det er norske favoritter som vi både tar med oss ut av landet når vi drar og med oss hjem når vi lander, forteller han.

Både ut og inn

Derfor, sier han, selger disse varene veldig godt i flyplassbutikkene både på avgang og ankomst.

– Dette gjør dem til våre mestselgende produkter. For å finne noe annet enn et Freia-produkt på topplisten må vi ned på en 6. plass, hvor Biotherm deodorant er godt plassert, sier Dagestad.

TRN merker at reiseaktiviteten har tatt seg opp de senere månedene som følge av at de aller fleste reiserestriksjonene har blitt opphevet.

Det er imidlertid lagt igjen til nivået som var før pandemien stanset så å si all flyaktivitet i mars 2020.

Har savnet favorittene

Det er likevel mer enn kriseåret i fjor:

– Nå, uke for uke, ligger vi på 50 prosent av fjorårets omsetning. Det er en femdobling mot oktober 2020. Oppsvinget kom da landet åpnet i oktober, forteller Dagestad.

Pandemien har ikke endret folks handlemønster i særlig grad:

– Nei, kjøpevanene ser ikke ut til å ha endret seg så mye. Det handles fortsatt mer av hver enkelt kunde. Den viktigste grunnen til det er nok at det er få som reiser på korte forretningsreiser og dermed ikke handler i det hele tatt. Dermed trekkes snittet opp. I tillegg ser vi at en del har savnet taxfree-favorittene sine, sier Dagestad.

Lover endringer

TRN er størst på taxfree i Norge, og har fått forlenget sin kontrakt med Avinor. I juni ble klart at selskapet fortsatt skal drive taxfreesalget på Avinor-flyplassene i Oslo, Bergen, Stavanger og Trondheim.

TRN har, som konsekvens av denne avgjørelsen, lovet at det skal komme en rekke nyheter i taxfree-butikkene og at også selve utsalgene skal bygges om.

Kontrakten med Avinor gjelder for fem år, fra 1. januar 2023. På de øvrige flyplassene i Norge med taxfree – Kristiansand, Ålesund, Molde, Kristiansund, Bodø, Evenes og Tromsø – er det selskapet Airport Retail Norway (ARN) som har vunnet kontrakten.