Gir halv pris på flymaten for å hindre at den må kastes

Hos Flyr forsøker man å hindre at mat blir kastet. Da bruker de ansatte knappen. Foto: Stein Olsen

Mange bedrifter innen reiselivet har stort fokus på tiltak som kan redusere mengden mat som må kasseres. Mange flyselskap har etter hvert også kastet seg på denne trenden. Siktemålet er å redusere matsvinnet til et minimum.

Det nye norske flyselskapet Flyr har et tilbud som slår de fleste av konkurrentene:

På sine utenlandsruter har selskapet en egen knapp som de kabinansatte kan bruke for å kutte prisene på ferske varer som de ønsker å bli kvitt før de lander.

Billig mat ved et tastetrykk

– Ja, vi har en «kutt matsvinn»-knapp på våre betalingsterminaler. Den bruker besetningen mot slutten av flyvningen hvis det er mat igjen. Denne gir 50 prosent rabatt. Dette er populært, sier kommunikasjonsdirektør Anita Svanes i Flyr til flysmart24.

På denne måten kan Flyr redusere matkastingen, siden det er klare begrensninger i adgangen til å oppbevare flymat over mange timer.

– Våre gjester er positive til løsningen som bidrar til det beste for både miljøet og lommeboka. Dette har vi hatt siden oppstarten av utlandsruter i slutten av august. Crewet annonserer denne muligheten når de går igjennom kabinen og når det er aktuelt med et slikt tilbud, sier Svanes.

Flere selskap er med

Selv om det ligger salgshistorikk til grunn for hvor mye mat som lastes inn på flyene, opplever flyselskapene ikke sjelden at det ligger mat igjen på salgsvognene når flyvninger går mot slutten.

Spesielt gjelder dette ruter som går sent på kveldene.

Derfor har to andre flyselskap gjort som Flyr, de setter ned prisen på maten for å friste passasjerene til å kjøpe den i stedet for at den må kastes etter endt dag.

Blir ikke kastet

Det gjelder bl.a. SAS’ alliansepartner, Swiss, som en stund nå har praktisert en ordning med priskutt på mat på dagens siste flyving, når ikke alt har blitt solgt.

Selskapet har like godt gått sammen med en ordning som blir stadig mer benyttet i Norge, partneren Too Good To Go.

Mange i Norge vil kjenne det som en app der man kan sikre seg mat til sterkt redusert pris, for at selger skal unngå å måtte kaste den i søpla.

Også lavprisselskapet Eurowings, som i likhet med Swiss er eid av flygiganten Lufthansa, har et tilsvarende tilbud om bord på sine fly.

«Happy hour»

Der har man fulgt Swiss og har innført en «happy hour» om bord, koplet opp mot den samme ordningen.

Det gir passasjerene anledning til å handle det som er igjen av fersk mat. Her er det virkelig snakk om gode tilbud, for restvarene går ut til en tredjedel av den opprinnelig prisen.

Hos SAS har man ingen slike tilbud, kan pressesjef John Eckhoff fortelle:

– Vi er selvsagt opptatt av å begrense matsvinn, men vi har ingen konkrete prosjekter a la Too Good To Go, sier han til flysmart24.