Reiste gratis fra Spania – krevde erstatning etterpå

Passasjerene fikk tilbake alle pengene for turen fra Alicante til Bergen. Det var de ikke fornøyd med. Foto: Stein Olsen/flickr

Da passasjerene mistet flybyttet sitt på Oslo Lufthavn på grunn av korona-tiltakene, valgte Flyr å behandle dem svært raust. De fikk tilbake pengene for hele flyreisen fra Spania til Bergen. Det var ikke godt nok for de reisende, de krevde mer.

De måtte kjøpe nye billetter med SAS for å komme seg hjem fra Oslo, og krevde også summen for disse erstattet av det norske flyselskapet. Det har Flyr avvist å dekke.

Nå har saken også vært til behandling i flyklagenemnda, som i likhet med flyselskapet setter foten ned. Nemnda har vedtatt at det får være grenser for krav og har avvist at Flyr-passasjerene har krav på mer penger enn de allerede har fått.

Tok lenger tid

Flyreisen skjedde i september, mellom Alicante og Bergen. De hadde kjøpt billetter med mellomlanding i Oslo, og med en times transfertid på Gardermoen.

Dette viste seg å være for liten tid denne kvelden. Passkontroll og ekstra korona-sjekking tok lengre tid enn normalt på Oslo Lufthavn, og da de kom til gaten var avgangen stengt.

Siden Flyr ikke hadde flere avganger denne dagen måtte de kjøpe nye billetter med SAS. Det ble 4948 kroner i alt, minus det Flyr hadde betalt tilbake. I alt ble det da litt over 3 000 kroner. Dette krevde de at Flyr skulle dekke.

Flyr nektet, men valgte uten videre å refundere billetten fra Oslo til Bergen som de kom for sent til å kunne benytte.

Strakk seg langt

I tillegg – og som en ekstra goodwill overfor kundene og på grunn av den ekstraordinære situasjonen – opplyser Flyr at de valgte også å betale tilbake pengene for billetten fra Alicante til Gardermoen. Reisefølget reiste med andre ord gratis fra Spania til Norge.

Dette var ikke godt nok, og de krevde også billettene fra Oslo til Bergen dekket. Det ble for drøyt for Flyr:

– Hadde gjestene mistet fly som følge av en forsinkelse innenfor Flyrs kontroll, for eksempel ved for sent innkommet fly i forkant, hadde vi selvfølgelig tatt økonomisk ansvar for fly videre samme kveld. Enten med et annet selskap eller overnatting og fly med oss til dagen etter dersom det var neste mulighet, skriver selskapet.

Strengt tatt

Da saken kom til flyklagenemnda delte den seg i to. Flertallet sier at nye korona-tiltak og ekstra ventetid på Gardermoen lå utenfor selskapets kontroll, og at Flyr umulig kan lastes for det.

Dessuten mener de at de reisende strengt tatt ikke har hatt annet krav fra Flyr enn å få tilbake pengene for de ubenyttede billettene hjem fra Oslo til Bergen.

At Flyr har valgt også å betale tilbake hele reisen fra Spania, er dermed en behandling ut over det selskaper strengt tatt har vært forpliktet til.

Var det nektet ombordstigning?

Mindretallet mener imidlertid at det kan reises spørsmål ved om ikke det kundene var ute for på Oslo Lufthavn kan oppfattes som om de ble nektet ombordstigning i lovens forstand, og at de har krav på full dekning.

De mener at flyselskapet i dette tilfellet kan ha beregnet for liten tid på flyplassen mellom de to reisene, og at dette er en feil som gjør at flyselskapet etter EUs kompensasjons-forordning har krav på å få dekket mellomlegget for billettene fra Gardermoen til Bergen.

Det hjalp ikke, for flertallet var av en annen oppfatning og satte strek ved den kompensasjonen Flyr allerede hadde gitt.