Flyplassen skal få folk til å stresse ned på reisen

Det nye flyplass-området i Helsingfors er innredet slik at det skal stresse ned reisende. - Her var det avslappende å sitte, mener Laura Lindstrøm som prøver det nye området. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Da flyplassen utvidet for å ta unna for en forventet voksende trafikk, var flyplass-ledelsens klare mål å skape en atmosfære som skal dempe folks stress på flyreiser. Nå er utvidelsen ferdig. Helsingfors venter spent på publikums dom.

Den finske hovedflyplassen er et stort internasjonalt knutepunkt for flyreisende spesielt mot Asia. Den er rammet av pandemi-krisen, som alle andre flyplasser i verden.

Mens flyene har stått på bakken, har flyplassen brukt tiden godt til å bygge nye fasiliteter. Det vil mange nordmenn profitere på.

Norsk knutepunkt østover

Den finske flyplassen har nemlig et rutenett som blir mye benyttet av nordmenn som skal til på ferie- og fritidsreiser til bl.a. Thailand og ellers i Asia.

Samtidig har lufthavnen, også før pandemien, blitt stadig viktigere for jobbreisende som skal østover.

Med landets nasjonale flyselskap, Finnair, som en stor aktør i den internasjonale luftfarten østover, har derfor flyplass-utvidelser tvunget seg frem.

Siste utvidelse ble tatt i bruk for bare vel to måneder siden, og det i den delen av flyplassen som skal betjene non-Schengen trafikken.

Skal ikke jage

Det er her flyplassen har satt inn tiltak som skal sørge for at dette dette ikke blir som de fleste andre flyplasser. Det skal derimot være en flyplass som stresser de reisende ned som ellers jager mellom flyene fra områdene utenfor til innenfor Schengen.

– Det å legge til rette for en avslappende passasjeropplevelse har vært kjernen i vår strategi. Det har vi investert mye i den de siste årene. Å kunne slappe av mellom stressende flyreiser og få litt ro i et travelt terminalmiljø er viktig for passasjerene, sier Petri Vuori til flysmart24.

Han er visepresident for salg og ruteutvikling i Finavia, som er finnenes parallell til vårt på Avinor.

Dette har de gjort

Mens den øvrige delen av flyplassen kan oppleves både trang og folksom, har man i utvidelsen av non-Schengen terminalen valgt å bygge romslig og oversiktlig.

Det er denne delen av flyplassen som nordmenn på vei østover vil møte på sin neste reise. Den har nå fått 55 000 ekstra kvadratmeter.

Der har man også vært nøye med å ta spesielle grep som å velge løsninger som gir passasjerene god oversikt og romslig komfort. Her er finsk design er brukt bevisst for å skape en rolig atmosfære for de reisende.

– De nye fasilitetene er preget av en atmosfære av fred og ro, og det er slik vi ønsker å skille oss fra andre internasjonale flyplasser, sier Vuori.

Eget naturområde

Skulle ikke de reisende være nedstresset når de ankommer non Schengen-avdelingen, får de en ny mulighet til å finne roen hvis de oppsøker et eget naturområde inne på selve flyplassen. Det er et av de første områdene som reisende treffer på vei inn i non-Schengen området.

Enorme skjermer over hele den romslige avdelingen viser kontinuerlig film fra finske naturperler. De veksler mellom bilder fra flere ulike områder av landet.

– Vi tilbyr reisende rette og slett et glimt av Finland mens de besøker flyplassen. Den sentrale plassen i langdistanseområdet kalt Aukio er en oppslukende opplevelse der passasjerene kan oppleve finsk natur med 360° led-skjerm, lydbilde og interaktiv vegg. Naturen har en beroligende effekt på alle, mener Vuori.

Viktig for nordmenn

Han sier at passasjeropplevelse er kjernen i strategien deres, og at de har investert mye i den de siste årene.

– Å kunne slappe av mellom stressende flyreiser og få litt ro i et travelt terminalmiljø er viktig for passasjerene, sier Vuori.

Artikkelen fortsetter under bildet

Dette er en flyplass. Utvidelsen av lufthavnen i Helsingfors satser på å roe ned reisende – bl.a. gjennom å vise film i terminalene fra ulike deler av Finland. Foto: Knut-Erik Mikalsen

I likhet med andre flyplasser i Europa er også Vantaa-lufthavnen blitt knallhardt rammet av korona-krisen for luftfarten. Store deler av flyplassen er fortsatt stengt, men håper at det skal løsne igjen neste år.

Da håper Helsingfors lufthavn at strømmen av nordmenn skal ta seg opp igjen.

Størst på langdistanse

For Helsingfors er det ikke noe spesielt poeng å konkurrere med de øvrige nordiske flyplassene om å være størst. I dag ligger den på fjerdeplass – etter København, Oslo og Stockholm.

Siste hele normale driftsår hadde den rundt 19 millioner reisende, mens Oslo Lufthavn hadde 28 millioner. Det er en situasjon Vuori sier de kan leve godt med.

Det er og blir trafikken mot Asia som er den avgjørende for flyplassen:

– Helsingfors lufthavn er allerede nummer én i Nord-Europa når det gjelder antall langdistansedestinasjoner. Vårt mål er å øke langdistansetrafikken mellom Asia og Europa og ta den ledende plassen i Europa, sier han.