I Europa-toppen som eneste skandinaviske selskap

Norwegian var det tredje mest punktlige flyselskap i Europa i fjor. Her på flyplassen i Harstad/Narvik Evenes. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Pandemien har satt luftfarten på enorme utfordringer, ikke bare økonomisk. Med mange reiserestriksjoner og ulike krav til smitteverntiltak på flyplassene, har flyselskapenes evne til å holde rutetiden vært satt på en alvorlig prøve.

Nå er selskapenes 2021-prestasjoner klar i en fersk rapport fra det anerkjente analysebyrået Cirium. I Norwegian kan de ansatte nå konstatere at de har havnet som tredje beste selskap i Europa på punktlighet.

– Vi var svært glade for å se resultatene av undersøkelsen, sier kommunikasjonsrådgiver Eline Hyggen Skari i Norwegian til flysmart24.

Marginalt foran

Norwegian er eneste skandinaviske og nordiske selskapet på 10 på topp-listen for Europa. Det er gull verdt. God punktlighet blir nemlig sett som et av de aller viktigste konkurransefortrinn ved siden av pris.

Den gode plasseringen kommer etter at selskapet i fjor sørget for at 91.5 prosent av flyene ankom reisemålet i rute. Selskapet er målt på over 24 000 ankomster gjennom hele året.

Den høye punktligheten må også ses i lys av at selskapet har to spanske konkurrenter foran seg på listen. De har en stor fordel med at de opererer under langt mindre krevende værmessige forhold enn det Norwegian gjør store deler av året.

Det gjør Norwegians gode plassering til en enda større prestasjon.

Tilpasse seg

I Norwegian er man svært fornøyd. De mener det er en samlet innstas bak plasseringen i et marked som har svingt mye for alle:

– God service, punktlighet og rimelige flypriser er viktig for oss og noe vi hele tiden etterstreber å levere på, og som vi vet er viktig for kundene. I et år der vi enkelte måneder har hatt så få som 7 fly i luften til omkring 50 i andre, viser dette at våre kolleger som er ansvarlige for det operasjonelle, både på bakken og i luften, har klart å tilpasse seg godt selv med uforutsigbarheten pandemien har medført, mener hun.

Det er også verdt å merke seg at de to selskapene som kom foran Norwegian på listen – de to spanske lavprisselskapene Vueling og Iberia Express – bare ytterst marginalt snek seg foran Norwegian på 10 på topp-listen:

Spansk storeslem

Vueling topper listen med 93,13 prosent av flyene i rute ved ankomst, mens Iberia Express blir nummer to med 91.81 prosent i rute. Så følger Norwegian med 91,54 prosent.

Målingen til Cirium har skjedd under skiftende trafikkmengder. Norwegian ble, i likhet med de fleste andre flyselskap, blitt tvunget til å gjøre dype kutt i rutetilbudet også i deler av fjoråret. Det norske selskapets produksjon er imidlertid større enn Iberia Express – nummer to på listen.

Spanske selskaper gjør storeslem i presisjons-konkurransen. I tillegg til at Vueling og Iberia Express topper listen, kommer landets nasjonale selskap – Iberia – også blant de fem beste i Europa.

Russisk forbedring

Foran Iberia ligger russiske Aeroflot.

Det var en gang nærmest et skjellsord i internasjonal luftfart, men har med årene endret seg til å bli et selskap som henter inn den ene utmerkelsen etter den andre og som har fått orden også på punktligheten.

På de fem siste plassene på 10 på topp-listen følger så tyske Eurowings, østerriske Austrian Airlines, polske LOT, nederlandske KLM og så Italias nye flaggselskap ITA Airways. Dette selskapet overtok 15. oktober 2021 virksomheten til insolvente Alitalia.

PS: Analyseselskapet har også en kåring av verdens mest punktlige flyselskaper. Dette dreier seg om en klasse som heter globale selskaper, og som kun omfatter de største selskapene. Her var amerikanske Delta Air Lines helt i toppen.